• In de spotlight

Het verhaal van zij-instromer Arthur Geraerts in een notendop: mediaman wordt leerkracht. Dit is niet het verhaal van een jongensdroom die in vervulling ging. Voordat hij vader werd hád Arthur niet eens zoveel met kinderen!

Bij aanvang van het gesprek waarschuwt Arthur dat hij een makkelijke prater is. “Je stopt er een muntje in en ik ga.” Een uur later blijkt dat inderdaad te kloppen, maar naast een makkelijke prater is hij ook een uitermate boeiende én amusante prater. Het is ook al snel duidelijk dat hij van de positieve noot is. Lachend zegt hij: “Schrijf maar op dat ik zeg: ‘Remon Pontman is de beste schooldirecteur waar ik ooit mee samenwerkte!” Altijd goed, zo’n positieve uitspraak en er is geen woord aan gelogen. Al is Remon, directeur van De Nieuwe Jozef, momenteel ook de enige schooldirecteur waar ik ooit mee samenwerkte, het klopt!”

Fijne collega’s

Arthur werkt als leerkracht van groep 1-2 op basisschool De Nieuwe Jozef in Weesp. Zijn diploma ontvangt hij deze maand en het onderwijs verveelt hem nog geen moment. “Er is genoeg gaande op mijn school, ik heb fijne collega’s en de hele dag met kinderen bezig zijn kost niet alleen, maar geeft ook vooral energie. Het bevalt me hier prima!”

Ondanks dat hij niet op zijn mondje gevallen is hield hij zich de eerste jaren, tijdens zijn opleiding, redelijk afzijdig. “Ik heb veel de kat uit de boom gekeken. Ik had nog weinig ervaring en vind dat je eerst moet luisteren voordat je je mond opentrekt. Ik heb zo heel veel geleerd.”

‘Wat ben ik aan het doen?’

Al een jaar of tien liep hij rond met een soort van onrust in zijn lijf. “Ik werkte in de media. Ik werkte bij tijdschriften als hoofdredacteur, werkte bij de televisie, bij Apple, Heineken en deed webdesign. Toen ik vader werd overviel me het gevoel van ‘Wat ben ik nou eigenlijk aan het doen? Is dit het nou, moet ik dit blijven doen?’”

Midlifecrisis?

“Je hoort wel eens van veertigers die ineens aan alles gaan twijfelen, maar ik wist dat dit geen midlifecrisis was, want het speelde al veel langer. Ik heb alle scenario’s op een rij gezet: wil ik gaan studeren, wil ik voor mezelf beginnen? Ik sprak daar met een vriend over en hij zei: “Jij moet het onderwijs in! Je hebt het van nature in je, dit ligt jou.” En daar had hij wel een punt. Het ouderschap gaat me van nature goed af en ook met kinderen van anderen schakel ik makkelijk en natuurlijk.”

School heeft een andere functie

“Ik ben onderzoek gaan doen en bezocht een voorlichtingsdag van het Schoolbureau in 2019. Dat het mooi zou zijn om impact te kunnen hebben op kinderen zat al in mijn hoofd. Zelf had ik een fijne schooltijd met leerkrachten die een voorbeeld waren. Al besefte ik me ook dat het onderwijs van toen niet te vergelijken is met het onderwijs van nu. School heeft nu een andere functie dan 30 á 40 jaar geleden. Waar vroeger kinderen na schooltijd thuis ontvangen werden door mama met een kop thee zitten kinderen tegenwoordig op een BSO en zijn er overal schermen die voor allerlei afleiding zorgen. Het is nu heel anders en het is veel meer dan enkel kennisoverdracht. Er is ook sprake van opvoeden.”

‘Je bent niet helemaal dom’

“Ik heb me aangemeld voor een crash course, stages gedaan en dat beviel allemaal goed. Als zij-instromer mis je onderwijservaring, maar je bent ook niet helemaal dom. Je hebt veel ervaring op andere gebieden en er is veel overlap. Lesgeven moet ik leren maar van bedrijfsvoering, communicatie en dergelijke weet ik wel al het een en ander.”

Alleen voor de klas

“Het eerste jaar voor de klas stond ik voor groep 6. Het was tijdens corona, veel collega’s vielen uit en dan ben je een soort hoofdverantwoordelijke terwijl je zelf nieuw bent. Ondanks dat het een heel intens jaar was ging het me goed af. Naast dat ik didactisch nog heel veel moest leren, vond ik het vooral belangrijk dat de relatie binnen de klas goed was. Met mij en onderling. En dat lukte met mijn groep 6. Onderwijs gaat over meer dan alleen leerprestaties, helemaal in de periode dat we achter een webcam thuis zaten.”

‘Het is echt meer dan vingerverven’

“Na mijn eerste jaar stage op de Jozefschool gingen we over naar het gloednieuwe De Nieuwe Jozef. Omdat je voor de opleiding zowel onder- als bovenbouw gezien moet hebben sta ik nu twee jaar op de kleutergroep. Achteraf gezien dacht ik te makkelijk over de kleutergroep, het is echt meer dan vingerverven! Gek genoeg leer je op de PABO weinig over kleuters, daar is de zij-instroomopleiding niet op ingericht. Maar ik denk dat je het voor een deel ook gewoon in je moet hebben, of moet willen. Mijn eerste les bij de kleuters is dat de klas een spiegel is van mijn gedrag. Is de klas druk of lastig, dan moet ik eerst naar mezelf kijken.”

‘Mijn lockdown is nu pas geëindigd’

“In mei krijg ik mijn diploma. Als ik terugkijk was het een flinke investering. Het werken in combinatie met een opleiding én een gezin is pittig. Mijn sociale leven heb ik op een laag pitje gezet, in vakanties zat ik aan mijn studie. Mijn lockdown is eigenlijk nu pas geëindigd! Het voelt alsof ik door veel hoepels gesprongen ben. Je wordt je bewust van wat je wel en wat je niet kan. Ik hoorde iemand zeggen dat je pas na vijf jaar leerkracht bent. Ik begrijp wat ze daarmee bedoelen: je leert het vak in de praktijk, je moet vlieguren maken.”

Intrinsieke motivatie hoger dan ooit

“Ik koos ervoor en heb er geen spijt van. Ik heb zoveel banen gehad waarin ik dacht: ‘Ben ik dit wel?’ En dat was soms al op de eerste werkdag. Nu voel ik: ik bén dit, ik ben leerkracht. Laatst had ik voor het eerst in twee en een half jaar even geen zin, die wekker ging net iets té vroeg, maar direct was daar de gedachte: ik zie de kinderen weer! Mijn intrinsieke motivatie is hoger dan ooit”

Persoonlijke impact

“Ik vind het onderwijs fantastisch. Leuk om leerlingen iets te leren, zodat ze stappen zetten en merken dat ze dingen kunnen waarvan ze dachten dat ze het niet konden. Het is ook mooi dat je soms persoonlijke impact kan maken, als ze niet sociaal sterk staan of thuis gaat het even niet lekker. Ja, ik geniet ervan. En dat mijn woon-werkverkeer nu vijf minuten is vind ik ook heerlijk, na 15 jaar in files gestaan te hebben.”

‘Ik ga het nu echt ervaren’

“Ambitieus zal ik blijven. Ik kan niet zeggen dat ik tot mijn pensioen in het onderwijs werk. Ik werk nog maar net fulltime en de opleiding ligt nu achter me. Ik ga het nu vooral even écht ervaren. Tijdens de opleiding had ik vrij weinig tijd voor al wat er op school gebeurde. Misschien dat ik over een tijdje de werkervaring die ik voor het onderwijs heb opgedaan in kan zetten in een techlab, of bij het ontwerpen van lessen of lesmaterialen… Er is zoveel mogelijk in het onderwijs en ik heb al ideeën genoeg.”

Ook zij-instromer worden? Op onze website lees je wat er mogelijk is!

Lees meer over zij-instroom in het onderwijs

Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin