Zoals velen kijken wij terug op een bijzonder en turbulent 2021. Allereerst had de coronapandemie een grote impact op het primair proces en bovenal op ons personeel. Besmettingen, quarantaines, lockdowns, thuisonderwijs en niet in de laatste plaats de covid-19-ziekte zelf vergde veel van al onze medewerkers. Naast de reeds bestaande werkdruk werd het uiterste gevraagd van iedereen op de scholen. De flexibiliteit en inzet van iedereen bleek echter vanzelfsprekend; we hebben onze oprechte bewondering voor die intrinsieke bevlogenheid! En met speciale aandacht voor onze schooldirecties die het hele jaar door, zelfs tijdens vakanties en weekenden, de personeelsbezetting steeds weer rond moesten krijgen, het primair proces steeds weer moesten herorganiseren en ouders heel vaak hebben geïnformeerd over de continuïteit van het onderwijs.

En dat met het grote probleem van het lerarentekort in Amsterdam en omstreken. Want dat tekort was er zeer zeker. De scholen ontkwamen niet aan het inhuren van externe leerkrachten, dat echt alleen in geval van uiterste nood gebeurde. Ook kwam het voor dat groepen naar huis werden gestuurd vanwege het gebrek aan invallers. In 2021 is ASKO, in lijn met het Amsterdamse programma, gestart met diverse bovenschoolse initiatieven om de scholen zo goed als mogelijk te ondersteunen met het werven en binden van leerkrachten. We hopen dat dat vanaf 2022 zijn vruchten afwerpt.

Gelukkig mogen we wel concluderen dat de onderwijsresultaten er al met al niet te veel onder hebben geleden. Achterstanden bleken er vooral op sociaal-emotioneel gebied te zijn en minder op cognitief gebied (bijvoorbeeld taal en rekenen). De gelden vanuit het Ministerie om deze achterstanden versneld in te halen middels het “NPO-programma” (Nationaal Programma Onderwijs) zijn in grote dank aanvaard, maar een meer structurele bekostiging zou meer soelaas brengen.

Interne ontwikkelingen waren er ook genoeg. Positieve ontwikkelingen waren het vastleggen van onze eigen kwaliteitswaarden (“waar herkennen we een goede ASKO-school aan”) en de start van twee geheel nieuwe scholen, namelijk de Nieuwe Jozef in Weesp en KC Muiderkring in Muiden. Helaas hebben we in Amsterdam twee scholen vanwege te weinig leerlingen moeten sluiten, namelijk de Rosa en de Elisabeth Paulus. Gelukkig is er voor de betreffende leerlingen een passende oplossing gevonden.
Ook de bestuurlijke continuïteit bleek een aandachtspunt. In het voorjaar heeft de directeur Onderwijs & Ontwikkeling ASKO verlaten en in oktober heeft de toenmalige bestuurder haar vertrek kenbaar gemaakt. Inmiddels is een onderzoek gestart hoe de topstructuur ingevuld moet gaan worden. Een herijking van de organisatie-inrichting, inclusief het bestuursbureau, maakt daar integraal onderdeel van uit. Tussen het vertrek van de vorige bestuurder en de start van een nieuwe bestuurder draagt ondergetekende de bestuurlijke verantwoordelijkheid. 

Eind 2021 hebben we, ondanks een nieuwe lockdown, in relatieve rust het jaar kunnen afsluiten. Hoewel de coronapandemie, het lerarentekort en veel onzekerheden nog niet voorbij zijn, zien we wel hoop, positiviteit en perspectief voor 2022. Ik wens alle betrokkenen bij ASKO voor het komend jaar alle goeds met veel geluk en gezondheid.

Willem Kuijpers
voorzitter a.i. College van Bestuur ASKO Scholen

JV2021 Afbeelding1