Internationalisering

Internationaliseren in het onderwijs draagt bij aan een breed wereldbeeld, de kennisontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Internationalisering is verweven in de dagelijkse lessen en grondhouding van de onderwijsprofessionals op onze scholen. Het bestuur en de scholen volgen hierbij de handreiking van de PO-Raad en Nuffic. Hierin staat algemene informatie, informatie over het maken van beleidsplannen, een stappenplan en andere tools die van pas komen bij het vormgeven van internationalisering op scholen, om te komen tot:

  • Visieontwikkeling op internationalisering
  • Aanbod en (les)activiteiten op internationalisering
  • Borging binnen de scholen
  • Doorontwikkeling en versterking van het aanbod en de verankering

Hierin trekken we zoveel mogelijk samen op, waarbij de uitvoering per school is afgestemd op de leerling populatie en profilering van de school.

Amsterdam ziet dat de toenemende internationalisering van invloed is op de samenstelling van haar bevolking. Zes op de tien leerlingen heeft een migratieachtergrond. De afgelopen jaren is de instroom vanuit het buitenland sterk gegroeid en verwacht wordt dat dit de komende jaren zo zal blijven. Hierbij gaat het niet alleen om asielzoekers, maar ook over arbeidsmigranten en expats. Dit heeft zijn weerslag op het onderwijs, ten aanzien van het aanbod, aanpak op NT2 onderwijs, achtergrond, cultuur en religie.

IMG 20170713 095618406

Huisvesting en facilitaire zaken

Overleg gemeenten
De ASKO, met het team materiële zaken, participeert vanuit de Taakgroep Huisvesting van het BBO Amsterdam in diverse gemeentelijke werkgroepen, waaronder die van de huisvestingsverordening, beheer en onderhoud van IKC gebouwen, bewegingsonderwijs/klokuurvergoeding en overdracht gemeentelijke lesgebouwen. Het team materiële zaken van ASKO is tevens lid van de beoordelingscommissie van de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen (AIS).

De in 2021 vastgestelde Amsterdamse huisvestingsverordening dient als basis voor het indienen van de huisvestingsaanvragen, vóór 1 februari 2022, ten behoeve van uitvoeringsjaar 2023.

In tegenstelling tot de vorige vastgestelde huisvestingsverordening, waarbij met name de normvergoeding voor nieuwbouw is aangepast en daarmee direct van invloed was op de kwaliteit van de huisvesting, betreft het in de nieuwe verordening 2022 slechts wijzigingen met betrekking tot de weging van leerlingen en daarmee een nieuwe vaststelling van het formatieruimtebeslag. Hierdoor is een nieuwe berekeningswijze ontstaan voor het bepalen van het oppervlak van het lesgebouw waar een school, op basis van het aantal leerlingen en leerlingen met een weging, recht op heeft.

De overige gemeenten, waar ASKO scholen zijn gevestigd, volgen hoofdzakelijk de VNG-modelverordening.

Daarnaast is er, net in als voorgaande jaren, weer een vervolg gegeven aan de inventarisatie / ranking omtrent vervangende nieuwbouw en renovatie van de les- en gymnastiekgebouwen binnen de gemeente Amsterdam; de z.g. ‘Prio-Lijst’. Om de belangen van de ASKO te behartigen heeft het team materiële zaken geparticipeerd in dit overleg. (Zie hiertoe verder het resultaat bij de hoofdstukken 4 en 5)

Schoonmaak en onderhoud
In het verlengde van de door de overheid opgelegde Corona-veiligheidsmaatregelen heeft de ASKO, naar behoefte vanuit de scholen, eveneens in 2021 extra geïnvesteerd in het dagelijkse schoonmaakonderhoud. Dit betreft het extra reinigen c.q. desinfecteren van de toiletten, deurgrepen, trapleuningen, lichtknopjes etc. Na het beëindigen van opgelegde Corona-veiligheidsmaatregelen zullen deze extra werkzaamheden beëindigd worden.

Duurzame ontwikkelingen

Project zonnepanelen
De ASKO heeft, in navolging op eerdere projecten, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en andere schoolbesturen, alsmede bij (vervangende) nieuwbouw projecten, een vervolg gegeven om meer daken van scholen te voorzien van zonnepanelen.

Zo zijn in 2020, ten behoeve van de Alan Turing, De Regenboog, De Bron, De Achthoek en De Willibrord, Dr. Plesman, St. Jozef, De Boomgaard en Bekkersschool de technische-, constructieve- en financiële mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen op de daken afgerond. Na het offerte traject heeft het bestuur in begin 2021 het uitvoeringsbesluit genomen. De zonnepanelen op voornoemde scholen zijn in 2021 geplaatst. Voor enkele scholen lopen de afrondende montage-werkzaamheden, wegens vertraging, nog door tot begin 2022.

Amsterdamse Impuls Schoolpleinen

Met behulp van het project Amsterdamse Impuls Schoolpleinen (AIS) zijn er in de afgelopen jaren diverse aanvragen van ASKO scholen gehonoreerd om het schoolplein aan te passen of te renoveren. Hiermee willen we kinderen stimuleren om meer te bewegen, samen op avontuur te gaan, nieuwe spellen te bedenken en de natuur in eigen stad te ontdekken. Daarbij zorgen we ervoor dat het regenwater zo veel als mogelijk wordt opgevangen op het terrein en wordt afgegeven aan de bodem en dat het niet direct in het riool wordt geloosd wordt. In 2021 is het schoolplein van de Huiberschool aangepast. De gemeente Amsterdam heeft het project AIS in 2021 gecontinueerd.

Afbeelding4

De aanvragen om de schoolpleinen van de Mijlpaal en Bekkers te ‘vergroenen’ en uitdagend te maken voor de kinderen, zijn reeds gehonoreerd. Eind 2021 is het ontwerpproces gestart. De werkzaamheden hiervan zullen in 2022 uitgevoerd worden.

Naar verwachting zal het project AIS wederom verlengd worden in 2022 / 2023 en zullen de schooldirecties hierover geïnformeerd worden.

Opgeleverde projecten en projecten in uitvoering en voorbereiding

Renovatie St. Jan in Amsterdam West
De Sint Jan was opgenomen in de zogenaamde ‘prio-lijst’ en kwam hiermee in aanmerking om het lesgebouw te renoveren c.q. te verduurzamen. De eerste fase is uitgevoerd in de zomervakantie van 2019. (vervangen van de vloerconstructie op de begane grond, daken isoleren, zonnepanelen plaatsen en diverse elektrotechnische werkzaamheden). De tweede fase is in de zomervakantie van 2020 gestart. De renovatie is gefaseerd, per verdieping, uitgevoerd. De oplevering heeft voor de zomervakantie van 2021 plaatsgevonden, waarna het gehele lesgebouw vanaf schooljaar 2021/2022 weer volledig in gebruik is genomen.

Nieuwbouw De Nieuwe Jozefschool in deelgebied Bloemendalerpolder in Weesp
De Nieuwe Jozefschool, welke onderdeel uitmaakt van een gebouw waarin tevens is opgenomen een openbare basisschool, een sporthal met drie separate gymnastiekzalen, ruimten voor kinderopvang, een sportvereniging en ruimten voor buurtfuncties, is in februari 2021 opgeleverd.
De school heeft het nieuwe lesgebouw per 8 maart 2021 in gebruik genomen.

 Afbeelding5

Vervangende nieuwbouw voor het Wespennest in Amsterdam Noord
De nieuwbouw van het Wespennest, met een oppervlakte van ruim 1.400 m², is geschikt voor het huisvesten van ca.10 groepen leerlingen. Na enige vertraging te hebben opgelopen met betrekking tot het verkrijgen van de sloop- en omgevingsvergunning, is de nieuwbouw van Het Wespennest, na de uitvoering van de sloopwerkzaamheden van het oude lesgebouw, gestart in juli 2020. Tijdens de uitvoering van de nieuwbouw is er door de gemeente Amsterdam extra budget beschikbaar gesteld voor het opvangen van regenwater voor hergebruik, zoals voor het doorspoelen van de toiletten. Het gebouw is verder bijna energie neutraal en wordt verwarmd middels warmtepompen (gasloos). Het lesgebouw is eind 2021 opgeleverd.

Ten gevolge van capaciteitsproblemen in het elektriciteitsnetwerk in dit deelgebied, zal de school pas naar verwachting in mei 2022 het nieuwe lesgebouw in gebruik kunnen nemen.

Afbeelding6

Nieuwbouw KC Muiderkring in Muiden
In het deelgebied ‘De Krijgsman’ (voormalig terrein van de kruitfabriek) in Muiden wordt intensief gebouwd aan een nieuwe woonwijk, waar in samenwerking met de gemeente Gooise Meren, openbaar onderwijs Talent Primair en de kinderopvangorganisatie SKBNM, een nieuw gebouw is gerealiseerd ten behoeve van KC Muiderkring.
KC Muiderkring is eind 2021 opgeleverd en zal in januari 2022 in gebruik genomen worden.

Afbeelding7

Nieuwbouw IKC Sluisbuurt in deelgebied Zeeburgereiland te Amsterdam
In het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Sluisbuurt’ in Amsterdam-Oost zal de komende jaren een nieuwe woonwijk gebouwd worden met verschillende maatschappelijke voorzieningen. De ASKO zal, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en Welzijnspartner Eigen & Wijzer, het eerste IKC gebouw realiseren. In 2021 is het ontwerpproces met Moke architecten afgerond. De aanbestedingsfase zal in maart 2022 afgerond zijn. Naar verwachting zullen de bouwwerkzaamheden in het voorjaar van 2022 starten. De geplande oplevering is augustus 2023, waarna het gebouw per schooljaar 2023/2024 in gebruik genomen zal worden.

Renovatie en/of (gedeeltelijke) vervangende nieuwbouw IKC Tuindorp
Na een jaar van intensief overleg met de afdelingen Stedenbouw, Monumentenzorg en Onderwijshuisvesting van de gemeente Amsterdam, waarin de mogelijkheden voor gedeeltelijke renovatie / vervangende nieuwbouw voor IKC Tuindorp zijn onderzocht en uiteindelijk zijn vastgesteld in een startnotitie/fase document, heeft de architectenselectie plaatsgevonden. Eind 2020 heeft architectenbureau Frencken en Scholl opdracht gekregen om het gebouw voor IKC Tuindorp, op basis van de vastgestelde uitgangspunten, te ontwerpen. Uitgangspunt hierbij was om een karakteristiek gebouwdeel te behouden, te renoveren en te integreren in een nieuw bouwdeel.

In 2021 heeft het ontwerpproces in overleg met de gemeente, de school en kinderopvangorganisatie Eigen & Wijzer plaatsgevonden, waarna het vergunningstraject is opgestart. Eind 2021 is door stadsdeel Amsterdam Noord kenbaar gemaakt dat het plan niet past binnen de visie van het stadsdeel, waarbij zelfs de noodzaak voor renovatie en/of nieuwbouw ter discussie staat.

De ASKO zal in samenwerking met het architectenbureau begin 2022 een nieuw visiedocument overleggen waarin wordt aangetoond dat de noodzaak voor nieuwbouw, zoals reeds is vastgesteld door de gemeenteraad in is opgenomen in het huisvestingsprogramma van de gemeente, aanwezig is.

Naar verwachting zal dit proces medio 2022 afgerond zijn, waarna het ontwerpproces weer opgepakt zal kunnen worden.

In 2021 heeft tevens het ontwikkelproces met betrekking tot het realiseren van tijdelijke huisvesting voor het les- en gymnastiekgebouw, incl. KDV, ten tijde van de sloop- en nieuwbouwperiode, een vervolg gekregen. Zodra duidelijk is dat de sloopwerkzaamheden kunnen starten, zal de tijdelijke huisvesting gereed moeten zijn.

Renovatie Admiraal de Ruyter en St. Lidwina hoofdgebouw
Het lesgebouw van De Admiraal de Ruyter en het hoofdgebouw van de St. Lidwina zijn opgenomen in de z.g. ‘prio-lijst’ en komen hiermee in aanmerking om gerenoveerd worden.

In 2021 zijn beide renovatieprojecten, in samenwerking met bureau Premark en in overleg met de schooldirecties, met enkele teamleden, uitgewerkt. Naar verwachting zullen de renovatiewerkzaamheden medio 2022 starten en in 2023 opgeleverd worden. Tijdens de renovatieperiode in het lesgebouw van De Adm. de Ruyter zal de school, samen met VVE groep, uitgeplaatst worden naar het voormalige lesgebouw van de obs. De Roos.

Tijdens de renovatiewerkzaamheden in het hoofdgebouw van de St. Lidwina blijft het lesgebouw gedeeltelijk in gebruik. Deze renovatie zal gefaseerd uitgevoerd worden. De groepen leerlingen, directie-, IB- en teamkamer zullen per toerbeurt en per verdieping in de bestaande huisvestingscapaciteit van de St. Lidwina intern verhuisd c.q. ondergebracht worden.

Uitbreiding Jozefschool Muiden - speellokaal
In 2021 is een start gemaakt met de planvorming om het lesgebouw van de Jozefschool te Muiden aan te passen / uit te breiden met een speellokaal. Dit is noodzakelijk wegens het wegvallen van de gemeentelijke gymzaal, waar ook het bewegingsonderwijs van de groepen 1-2 plaatsvond. Naar verwachting zal de uitvoering in de zomervakantie van 2022 starten. In de nabijheid van de school zal begin 2022 een tijdelijk speellokaal in de vorm van een tent geplaatst worden. Deze tent zal in gebruik blijven totdat het permanente speellokaal bij de school is gerealiseerd.

Uitbreiding De Nieuwe Jozefschool Weesp
Op basis van de te verwachte groei van het aantal leerlingen van de Nieuwe Jozefschool in deelgebied De Bloemendalerpolder in Weesp heeft de ASKO, is in samenspraak met de gemeente, voor 2022 een huisvestingsaanvraag ingediend voor uitbreiding van het lesgebouw. De voorbereidende werkzaamheden zijn in 2021 gestart. Als het gehele verdere proces volgens planning verloopt kunnen de bouwwerkzaamheden medio 2022 starten.

Permanente huisvesting DKC De IJsbreker
De permanente huisvesting ten behoeve DKC De IJsbreker zal op kavel 19D in deelgebied Buiksloterham van Amsterdam-Noord gerealiseerd worden. Dit nieuwe gebouw zal onderdak gaan bieden aan 22 groepen leerlingen, 550 m² kinderopvang en een gymnastiekgebouw. Het gebouw zal voldoen aan de eisen van energie neutraal bouwen en zal worden aangesloten op stadsverwarming. Daarnaast komt DKC De IJsbreker in een wijk te staan waarbij er hoge ambities zijn geformuleerd met betrekking tot duurzaamheid en circulair bouwen.

In 2021 is het voorbereidingsproces gestart. Hiertoe is het Programma van Eisen, in overleg met de school en de kinderopvang organisatie Eigen & Wijzer, vastgesteld en heeft, mede op basis van het ambitie niveau van de gemeente, intensief overleg met verschillende afdelingen van de gemeente plaatsgevonden over de kaveleisen.

Einde 2021 is de architectenselectie gestart. Volgens planning zal de architect medio februari bekend zijn, waarna het ontwerpproces, in overleg met alle betrokkenen, zal starten.
Als alles volgens planning verloopt zal het gebouw medio 2024 opgeleverd en per schooljaar 2024/2025 in gebruik genomen kunnen worden.

Tijdelijke huisvesting De Baanbreker
Met de start van IKC De Baanbreker, de tweede Oecumenische Basisschool in deelgebied Buiksloterham in Amsterdam Noord, is vooruitlopend op de realisatie van het permanente IKC gebouw, een tijdelijk les- en gymnastiekgebouw benodigd. Deze tijdelijke huisvesting zal op kavel 18a in deelgebied Buiksloterham, medio 2022, gerealiseerd worden. Deze school zal gelijktijdig, per schooljaar 2022/2023, starten met een openbare basisschool. De voorbereidingen zijn in overleg met de gemeente en het openbare schoolbestuur in 2021 gestart. Als de realisatie van het permanente IKC gebouw volgens planning verloopt zal De Baanbreker 4 tot 5 jaar gebruik maken van het tijdelijke lesgebouw.

100 9049

Toekomstige projecten
Renovatie St. Lidwina, gebouw Maria Goretti

Vanuit de prio-lijst van het BBO is in 2021, in samenspraak met de school, voor het gebouw Maria Goretti, dependance van de St Lidwina, een haalbaarheidsonderzoek opgesteld. Op basis van dit haalbaarheidsonderzoek heeft de ASKO een voorbereidingskrediet aangevraagd voor het huisvestingsprogramma 2023. Het ontwikkelproces zal in 2022-2023 verder vorm krijgen om de renovatie in 2024 uit te voeren.

Permanente huisvesting IKC De Baanbreker
De permanente huisvesting voor de tweede Oecumenische basisschool, te weten IKC De Baanbreker, zal in de periode van 2026-2028 in deelgebied Buiksloterham op kavel 23 gerealiseerd worden.
Dit gebouw zal onderdak bieden aan 17 groepen leerlingen, kinderopvang en een gymnastiekzaal.

IKC Strandeiland in Amsterdam IJburg
Tijdens de gebiedssessies van de gemeente Amsterdam en de betreffende schoolbesturen heeft de ASKO de wens geuit om op termijn in deelgebied Strandeiland van Amsterdam-IJburg een school te willen stichten. De ASKO zal de tweede basisschool in dit deelgebied gaan stichten.

Nieuwe school in deelgebied De Nieuwe Kern te Ouder-Amstel
De aanvraag van de ASKO, met betrekking tot het stichten van een school in deelgebied ‘De Nieuwe Kern’ in Ouder-Amstel, is uiteindelijk gehonoreerd. Dit betekent dat er op korte termijn overleg met de gemeente gevoerd zal worden over de (tijdelijke) huisvesting. De school zal per augustus 2024 moeten starten.

Nieuwe school in deelgebied De Zuidas in Amsterdam Zuid
De aanvraag van de ASKO met betrekking tot het stichten van een school in deelgebied ‘De Zuidas’ in Amsterdam Zuid, is gehonoreerd. Waarschijnlijk zal dit IKC per augustus 2024 starten in een bestaand gebouw.

Vervangende nieuwbouw voor De Botteloef
De gemeente Amsterdam is op termijn voornemens het gebied rondom De Botteloef te herontwikkelen. Dit kan betekenen dat de school op termijn in aanmerking komt voor vervangende nieuwbouw. Inmiddels is bekend geworden dat de herontwikkeling uitgesteld naar zo’n 10 jaar.

Renovatie Dr. Plesman te Badhoevedorp
In het Integraal Huisvestingsplan van de gemeente Haarlemmermeer is de renovatie van de Dr. Plesmanschool in 2027 opgenomen. Op korte termijn zal er een haalbaarheidsonderzoek opgesteld worden waarin de mogelijkheden voor vervangende nieuwbouw wordt onderzocht.

Huisvesting Petrusschool te Diemen
De voorbereidende overleggen met de gemeente Diemen met betrekking tot het opstellen van een Integraal Huisvestingsplan hebben in 2021 plaatsgevonden. Het is nu de planning om dit IHP in 2022 vast te stellen. De ASKO zal de huisvestingssituatie nadrukkelijk aan de orde stellen, waarbij wordt ingezet op vervangende nieuwbouw.

202105 Dr. Plesmanschool Badhoevedorp 18 Groot

ICT

Interne communicatie
Tijdens de zomer van 2021 is SharePoint volledig geïntegreerd met Teams binnen het gehele bestuur. Daardoor wordt Teams voor elke medewerker een meer natuurlijke omgeving. Daarnaast is een gepersonaliseerde nieuwsvoorziening ingericht zodat elke medewerker al het relevante nieuws op één plaats terug kan vinden, ongeacht of het vanuit de eigen school of vanuit het bestuur afkomstig is.

Vanuit het bestuur wordt een wekelijkse memo met zakelijk nieuws naar elke medewerker verzonden. Eens in de zes weken verschijnt een uitgebreide digitale nieuwsbrief met veel aandacht voor de mensen die binnen ASKO werkzaam zijn. Hiermee beogen we niet alleen de medewerkers beter te informeren, maar ook het gevoel van verbondenheid binnen de organisatie te versterken.

Voortgang pilot Bouw!
ASKO participeert in een meerjarig praktijkonderzoek inzet Bouw!, software waarmee leesproblematiek gesignaleerd/voorkomen kan worden. Scholen werken deels met Bouw!, de rest vormt een controlegroep in het onderzoek. Doel: optimale kansen creëren voor alle leerlingen met leesproblematiek dankzij inzet slimme software. Jaarlijks wordt op basis van onderzoek naar de genereerde gegevens bekeken welke lessen hieruit geleerd kunnen worden.

Aanbesteding ICT dienstverlening
In de zomervakantie is een nieuw contract levering ICT diensten & hardware ingegaan. Dit was het resultaat van een Europese aanbesteding. Zo'n traject is een uitstekende gelegenheid om het geldende dienstenpakket kritisch te bezien. Als resultaat hebben we een uitgebreider pakket voor ondersteuning tegen gunstiger voorwaarden.

Elke medewerker een werkdevice
Volgens het meerjarenplan leren met ICT zorgt ASKO ervoor dat uiterlijk medio 2022 elke medewerker beschikt over een persoonlijk werkdevice, te gebruiken op school, maar ook thuis. Ten gevolge van de scholensluitingen is veel extra geïnvesteerd, zodat we deze doelstelling al in 2021 hebben bereikt.
Resultaat: elke medewerker kan op een veilige manier tijd- en plaats onafhankelijk werken. Daarbij is ondersteuning op de werkplek nu beter mogelijk.

Optimaliseren WIFI
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van WIFI. We zien op een aantal scholen problemen met dekking en capaciteit. Daarnaast is een deel van de AccesPoints aan vervanging toe.

Na de zomervakantie zijn we daarom gestart met een groot project vervanging & uitbreiding WIFI. Doel: overal voldoende dekking en capaciteit WIFI d.m.v. een toekomstbestendig WIFI-netwerk.