ICT speelt een belangrijke rol als hulpmiddel in het onderwijsleerproces op de scholen. En met betrekking tot de lesinhoud is er bijvoorbeeld aandacht voor digitale geletterdheid. Dit is broodnodig in een gedigitaliserde maatschappij. Daarnaast wordt ICT ingezet als middel bij de bedrijfsvoering. Al met al is er al veel bereikt maar er blijft nog veel door te ontwikkelen.
Wij zien de snelle ontwikkelingen rondom ICT als kans om het onderwijs verder te verbeteren. Daarbij willen we graag van elkaar leren; binnen de school maar ook tussen scholen.
De digitale bekwaamheid van medewerkers heeft een flinke sprong gemaakt ten gevolge van de perikelen rondom Corona. Er is echt van alles uitgeprobeerd: van volledig online onderwijs tijdens perioden van lockdown tot diverse vormen van hybride onderwijs.
We proberen hier momenteel op verder te bouwen in een pilot De Digitale klas.
Een digitaal klaslokaal is één van de mogelijkheden om onderwijs anders te organiseren. Als je beschikt over een goed ingerichte omgeving én alle betrokkenen weten hoe er mee te werken dan zet je een stap op weg naar het anders organiseren van onderwijs. Je maakt je onderwijs minder afhankelijk van de vaste leerkracht(en) en het fysieke klaslokaal en daarmee veel flexibeler in het geval van nood).
Een digitaal klaslokaal kan je voor diverse doelen inzetten:
- Het eenvoudiger maken van kortdurende inval bij noodsituaties en/of;
- Het structureel thuis laten werken gedurende een dag (deel) en/of;
- Het thuis huiswerkopdrachten laten maken naast de reguliere les op school.
Het digitale klaslokaal dient ook een hoger –onderwijskundig- doel: de inzet draagt structureel bij aan de ontwikkeling van digitale vaardigheden van leerlingen (en medewerkers). Leerlingen krijgen daarnaast meer inzicht in eigen leerdoelen, planningsvaardigheden en ouders krijgen meer inzicht in het lesaanbod/leerdoelen van hun kind.
Met de digitale klas werken we aan toekomstbestendig onderwijs, één van de doelen uit het koersplan va ASKO.
Goede voorzieningen voor leerlingen en medewerkers
De werk- en leeromgeving is zo ingericht dat tijd- en plaatsonafhankelijk leren en werken goed mogelijk is.
Er wordt volledig cloudbased gewerkt vanuit een leerlingenportal of werkomgeving medewerkers. Elke school beschikt over een degelijk WIFI netwerk, het aantal leerlingendevices is hoog (gemiddeld 1 apparaat per 2 leerlingen) en elke medewerker beschikt over een persoonlijke werklaptop die ook buiten school gebruikt kan worden. Indien nodig is daarbij hulp op afstand beschikbaar. En uiteraard zorgen we ervoor dat we goed op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen: ICT is steeds in beweging.
Tot slot: ICT is belangrijk, maar natuurlijk blijft een andere wijze van werken (bv met papier, boeken etc) hiernaast bestaan. Daarbij maakt elke school binnen de stichting eigen keuzes, passend bij de eigen visie op onderwijs.