ASKO ontwikkelt eigen familieschoolconcept: ASKO Familieschool
Goed onderwijs is de sleutel tot een kansrijk leven. ASKO wil dat iedere leerling zich optimaal ontwikkelt. Om kinderen van een krachtige basis te voorzien, ontwierp de ASKO een eigen familieschoolconcept: ASKO Familieschool. Door het hele gezin te ondersteunen, creëren we voor kinderen een brede ontwikkelomgeving die talent herkent en aanmoedigt, en belemmeringen wegneemt.
Amsterdamse Familie School
Het verhaal van de ASKO Familieschool begint bij de steun van de gemeente Amsterdam. De visie van de Amsterdamse Familie School en het doel van de gelijknamige subsidie, namelijk: zorgen voor kansengelijkheid in het onderwijs, sluiten volledig aan op de ambities van ASKO. Lees meer over deze ambities in het koersplan van ASKO.
Ga direct naar:
- De drie pijlers die als het fundament van de ASKO Familieschool dienen
- Verdere professionalisering van de ASKO Familieschool-teams
- Onderzoek naar de effecten van de Amsterdamse Familie School
- Onze partners
- Meer weten of van gedachte wisselen?
Steeds meer ASKO Familiescholen
In 2020 begon de Lukasschool zich als een van de eerste Amsterdamse scholen te ontwikkelen tot Familieschool. Nadat de organisatie stevig op poten stond, zagen we een positieve groei bij zowel de leerlingen, het team als de organisatie van de school. Sindsdien zijn ook andere scholen aan de slag gegaan met deze aanpak. Inmiddels kunnen De Bron, Kindcentrum Bekkers, de Huibersschool, De Botteloef, IKC Tuindorp, Fiep Westendorp en De Henricus zich ASKO Familieschool noemen.
Elke ASKO Familieschool werkt vanuit zijn eigen kracht en behoefte, maar deze drie pijlers liggen vast:
1. De rijke dag van het kind:
Voor alle kinderen (ook die op de voorschool) bieden we een rijk en sterk activiteitenaanbod, binnen en buitenschools met toeleiding naar de wijk. Kinderen verbreden hun leefwereld en ontdekken hun talenten. Zo versterkt het zelfvertrouwen van de leerlingen en vergroten zij hun netwerk, waardoor zij beter in hun vel zitten en zich beter ontwikkelen.
2. Ouders als partner:
We versterken en intensiveren het partnerschap tussen ouders, de school en de wijk. Dit doen we door goed te communiceren met ouders en ze actief te benaderen, betrekken en met ze samen te werken. Zo is er is een kernteam met ouders dat ouderactiviteiten en bijeenkomsten opzet voor en met ouders. We laten de cultuur en talenten van ouders terugkomen in de school.
3. Het gezin als basis:
Er wordt een Familieservicepunt in school opgericht waar ouders worden ondersteund bij de problematiek waarmee zij te maken hebben. Denk hierbij aan hulp bij financiën, papierwerk en opvoedvraagstukken. Dit in samenwerking met onze partners van het Buurtteam Amsterdam en Ouder- en Kindteams Amsterdam.
Verdere professionalisering van ASKO Familieschool-teams
Het werken op een ASKO Familieschool vraagt van de teamleden meer dan alleen pedagogisch-didactische kennis. Ook inlevingsvermogen, interesse in sociale en culturele achtergronden en wat dat inhoudt voor de schoolloopbaan van leerlingen is onmisbaar. Schoolleider, conciërge, leerkracht, en IB'er: iedereen moet zich bewust zijn van de zaken waar leerlingen op school, maar ook thuis en in de wijk, tegenaan kunnen lopen.
Wij vinden het daarom belangrijk om onze medewerkers verder te professionaliseren en inspireren rondom thema's als cultuursensitief onderwijs, omgaan met gedragsproblemen, armoede, hoge verwachtingen en ouderbetrokkenheid. Binnen de organisatie van de ASKO Familieschool is een structuur opgebouwd waarin op alle lagen kennis wordt vergaard en gedeeld. Denk hierbij aan:
- Onze familieschool-coördinatoren krijgen relevante vakliteratuur en succesvolle praktijkvoorbeelden aangereikt. Deze kennis gebruiken zij in hun eigen werkzaamheden en delen zij in aansprekende werkvormen met de eigen schoolteams tijdens de studiedagen waarop standaard ruimte wordt gegeven aan de thema’s van Familieschool.
- Tijdens 2-jaarlijkse bijeenkomsten voor alle medewerkers van de Familiescholen worden inspirerende onderwijsexperts uitgenodigd om lezingen te geven over verschillende onderwerpen zoals ‘het uiten van hoge verwachtingen’ en ‘het verbeteren van de ouderbetrokkenheid’.
Onderzoek naar effect Amsterdamse Familie School: “Resultaten zijn zonder meer hoopgevend”
Drie jaar lang volgden onderzoekers van het Kohnstamm instituut, de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam acht Amsterdamse Familie Scholen, waaronder de Lukasschool. Uit dit onderzoek bleek dat de familieschool de leefwereld en het welbevinden van kinderen verbetert, ouderbetrokkenheid vergroot en armoede gericht te lijf wordt gegaan.
Lees meer over dit onderzoek en de resultaten.
Meer weten of van gedachte wisselen?
De mooie resultaten van de ASKO Familieschool hebben ertoe geleid dat ook andere besturen en gemeenten deze aanpak willen overnemen. Heb je vragen of wil je eens van gedachte wisselen? Mail: familieschool@askoscholen.nl
Projectteam ASKO Familieschool:
Rosien Schipper, Sebastiaan van Huet, Hennie Groot Haar
Gelijke kansen alliantie, school en omgeving (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Gemeente Amsterdam, Jeugd Educatie Fonds, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Welzijnsorganisatie en kinderopvang Dynamo, Combiwel kinderopvang, Impuls kinderopvang, Eigen en Wijzer Kinderopvang