ASKO wil dat ieder kind zich optimaal ontwikkelt. In de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs heeft zij samen met haar partners en de gemeente Amsterdam de ASKO Familieschool ontwikkeld. De ASKO Familieschool is een vernieuwende aanpak waarbij school, ouders en de wijk nauw samenwerken. Door een veilige, brede leeromgeving te creëren, ouders actief te betrekken en samen te werken met lokale partners geven we ieder kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen.
In samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie werkt ASKO nu aan de Landelijke Agenda Familieschool.
Ga direct naar:
- De drie pijlers die als het fundament van de ASKO Familieschool dienen
- Welke randvoorwaarden aanwezig moeten zijn voor het slagen van een Familieschool
- Landelijke Agenda Familieschool i.s.m. de Gelijke kansen Alliantie
- Meer weten of van gedachte wisselen?
Het fundament
De gemeente Amsterdam startte in 2019 een pilot met tien Amsterdamse Familiescholen op initiatief van wethouder Onderwijs, (jeugd)zorg en Armoedebestrijding Marjolein Moorman. Een van de tien pioniers was de Lukasschool, onderdeel van ASKO. Inmiddels zijn er naast de Lukasschool nog acht ASKO Familiescholen: De Bron, Kindcentrum Bekkers, 't Koggeschip, De Botteloef, IKC Tuindorp, Kindcentrum De Leertuin, Fiep Westendorp en De Henricus zich ASKO Familieschool noemen.
Elke Familieschool werkt vanuit zijn eigen kracht en behoefte aan dezelfde drie pijlers:
1. De rijke dag van het kind:
Voor alle kinderen (ook die op de voorschool) bieden we een rijk en sterk activiteitenaanbod, binnen en buitenschools met toeleiding naar de wijk. Kinderen verbreden hun leefwereld en ontdekken hun talenten. Zo versterkt het zelfvertrouwen van de leerlingen en vergroten zij hun netwerk, waardoor zij beter in hun vel zitten en zich beter ontwikkelen.
_______________________________________________________________________________
School en omgeving, de versterking van de rijke dag
De ASKO Familiescholen werken actief mee aan het programma School en Omgeving. Dit programma heeft als doel om kansengelijkheid te vergroten. Samen met partners uit de wijk bieden we hiermee binnen de Familieschool een sterk aanbod van naschoolse activiteiten. Meer informatie over deze samenwerking is opgenomen in het kwaliteitsplan.
_______________________________________________________________________________
2. Ouders als partner:
Ouders zijn gelijkwaardige partners van de school. Zij denken en doen mee in de ontwikkeling van de Familieschool en worden betrokken bij het onderwijs van hun kind(eren), waardoor zij hun kind kunnen ondersteunen en coachen ten behoeve van de ontwikkeling. School, ouders en de organisaties in de wijk werken samen aan een sterkere gemeenschap.
3. Het gezin als basis:
De school heeft oog voor de thuissituatie van de kinderen. Samen met de maatschappelijke partners in de wijk bevorderen zij dat de kinderen opgroeien in een stimulerende en veilige omgeving. Waar nodig bieden wij met onze partners ondersteuning op het terrein van onder andere zorg, opvoeding en armoede.
Voorwaarden
Familieschool-coördinator
Om alle onderdelen van de Familieschool aan elkaar te verbinden en elkaar te laten versterken in een duurzaam geheel, is veel tijd en vooral veel aandacht nodig. Tijd en aandacht die een schoolleider vaak al kwijt is aan de onderwijskundige visie en dagelijkse gang zaken van de school. Om het brede aanbod van de Familieschool toch zo stevig mogelijk in te zetten, hebben al onze Familiescholen een familieschool-coördinator. Onze familieschool-coördinatoren zijn stuk voor stuk mensen met hart voor het onderwijs, een handen-uit-de-mouwen- mentaliteit en echte verbinders. Ze vormen een onmisbare schakel binnen de ASKO Familieschool en zijn wat ons betreft de sleutel tot succes.
Zo vroeg mogelijk naast het gezin staan
Het is belangrijk om vroegtijdig een band op te bouwen met jonge ouders en nauw samen te werken met de voorschool en kinderdagverblijven. Zo kunnen ouders zo goed mogelijk worden ondersteund in hun thuissituatie en bij de begeleiding van hun kind. Ook is het zaak om van begin af aan te investeren in goede relaties met alle relevante instellingen in het sociaal domein en de zorg.
Professionalisering van Familieschool-teams
Het werken op een Familieschool vraagt van de teamleden meer dan alleen pedagogisch-didactische kennis. Ook inlevingsvermogen, interesse in sociale en culturele achtergronden en wat dat inhoudt voor de schoolloopbaan van leerlingen is onmisbaar. Schoolleider, conciërge, leerkracht, en IB'er: iedereen moet zich bewust zijn van de zaken waar leerlingen op school, maar ook thuis en in de wijk, tegenaan kunnen lopen.
Wij vinden het daarom belangrijk om onze medewerkers verder te professionaliseren en inspireren rondom thema's als cultuursensitief onderwijs, omgaan met gedragsproblemen, armoede, hoge verwachtingen en ouderbetrokkenheid. Binnen de organisatie van de ASKO Familieschool is een structuur opgebouwd waarin op alle lagen kennis wordt vergaard en gedeeld. Denk hierbij aan:
- Onze familieschool-coördinatoren krijgen relevante vakliteratuur en succesvolle praktijkvoorbeelden aangereikt. Deze kennis gebruiken zij in hun eigen werkzaamheden en delen zij in aansprekende werkvormen met de eigen schoolteams tijdens de studiedagen waarop standaard ruimte wordt gegeven aan de thema’s van de Familieschool.
- Tijdens de tweejaarlijkse Familiescholing komen alle teams van de ASKO Familiescholen samen. Er worden inspirerende onderwijsexperts uitgenodigd om lezingen te geven over verschillende onderwerpen zoals het hebben van hoge verwachtingen en aandacht voor culturele verschillen en de samenwerking met ouders.
Brugfunctionaris
Op de Familieschool signaleert, reageert en biedt de brugfunctionaris laagdrempelige ondersteuning of leidt toe naar oplossingen (partners, professionals en instanties) in de omgeving. Door het inzetten van een brugfunctionaris kunnen gezinnen eerder en sneller ondersteund worden bij hun vragen en zorgen. Hier gaat dus een preventieve werking vanuit. Er wordt niet alleen gekeken naar problemen, maar ook naar kansen. Brugfunctionarissen signaleren talenten en ontwikkelkansen van kinderen en leiden het gezin toe naar mogelijkheden om deze verder te ontplooien.
De Familieschool landelijk op de agenda
Om de Familieschool te versterken en verder te ontwikkelen, werkt ASKO in 2025-2026 en 2026-2027 samen met de Gelijke Kansen Alliantie (GKA). Via de Landelijke Agenda Familieschool bieden we een gezamenlijke koers voor scholen, gemeenten en partners in het hele land.
Via de landelijke agenda willen we laten zien dat:
- de Familieschool op verschillende scholen en in verschillende contexten kan werken.
- de familieschool-coördinator de onmisbare spil in het geheel is.
Deze doelen willen we bereiken door middel van drie interventies:
- het neerzetten van de Familieschool in de regio,
- het uitwisselen van expertise en ervaring via een lerend netwerk,
- het verspreiden van kennis en inspiratie in het brede domein van het onderwijs.
De samenwerking binnen de landelijke agenda bestaat uit twaalf scholen:
- Basisschool De Bavokring – Rotterdam
- Het Rondeel - Den Bosch
- In ’t Veld – Zaandam
- Kindcentrum De Ark – Vlaardingen
- OBS Het Spectrum – Hoogeveen
- CBS De Sprong – Hoogeveen
- OBS Noorderlicht – Breda
- ’t Koggeschip – Amsterdam
- Basisschool De Bron – Amsterdam
- OBS Overvecht – Utrecht
- Dr. Jac. P. Thijsse – Den Helder
- OBS Floriant – Den Helder
en wordt gecoördineerd door ASKO.
Binnenkort vind je meer informatie over de activiteiten van de landelijk agenda en een uitgebreide kennisbank op www.landelijkeagendafamilieschool.nl
ASKO-bestuurder Willem Kuijpers: “Kansengelijkheid is één van de speerpunten van de ASKO-scholen. Die uitdaging kunnen we alleen aanpakken als we beseffen dat er meer nodig is dan het aanbieden van basisvaardigheden. Het vraagt brede samenwerking in de wijk, gezamenlijk optrekken en solidair zijn met elkaar. De verdere ontwikkeling daarvan ondersteunen we graag in een landelijke agenda".
Meer weten of van gedachten wisselen?
Heb je vragen of wil je eens van gedachte wisselen? Stuur een mail naar familieschool@askoscholen.nl
Onze Partners:

