• Onderzoek
Dit schooljaar is binnen ASKO gestart met het Hoogbegaafdheids-netwerk(HB-netwerk). Cindy Floors, initiatior van dit netwerk en werkzaam op de Admiraal de Ruyterschool, doet verslag van het eerste jaar. 

Eerste jaar Hoogbegaafdheids-netwerk ASKO

We hebben het eerste jaar afgerond met het HB-netwerk. Inmiddels hebben we antwoord gekregen op de vraag hoe we binnen ASKO op verschillende scholen het HB-onderwijs vormgeven. We hebben onderzocht welke signaleringsinstrumenten ingezet worden binnen ASKO en daar een overzicht van gemaakt. Sommige scholen gebruiken nog geen instrument, maar hebben daar wel interesse in en kunnen via het gemaakte overzicht contact opnemen met scholen die daar al mee werken.

Signaleringsinstrument en observaties 

Veel scholen blijken naast een signaleringsinstrument ook ouders, leerling en observaties van leerkrachten in te zetten om te signaleren en het kind vanuit de verschillende perspectieven te bekijken. Dit toont dat een instrument alleen niet leidend is, dat observaties en gesprekken net zo belangrijk zijn. Het kind wordt vanuit zijn ecologie bekeken om zo de educatieve behoeften te bepalen.

Knelpunten en kwaliteiten

We kwamen achter knelpunten en kwaliteiten. Een algemeen knelpunt is de transfer naar de klas. Met het netwerk gaan we daarom een workshop organiseren: Hoe doe je dat nu in de klas? En ook geld blijkt een knelpunt te zijn. Vandaar dat we dit schooljaar nog eenmaal bijeenkomen voor een laatste praktische bijeenkomst over subdsidies. 
 
Volgend jaar gaan we verder met het netwerk en proberen we het verder uit te breiden.

Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin