Atelier groep 3b

  • Gemaakt op: 16-1-2017 00:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Sebastiaan van Huet
  • |
  • Auteur: Renee Brugman
  • |
  • Fotograaf:  

Afgelopen woensdag hebben de kinderen van groep 3a een atelier activiteit kunnen kiezen. Deze activiteiten werden georganiseerd door de ouders van de klas. We hebben gekozen voor activiteiten die anders zijn dan de dagelijkse lespraktijk om de brede interesse van kinderen te stimuleren. Zij konden kiezen voor een vaardigheid waar zij meer over te weten wilden komen. Hierbij een uitleg van de activiteiten en de daarbij horende leerdoelen.

Boetseren
De kinderen maken een dier van klei dat in de oven wordt afgebakken.

Doel:
De kinderen leren om een stuk klei een gewenste vorm te geven door met hun handen te kneden, te rollen en te duwen. Ze leren de vorm te bewerken met verschillende materialen. Met een sateprikker kunnen zij bijvoorbeeld in een poot teentjes krassen of zij gebruiken de sateprikker om een kop stevig op een romp te bevestigen.

Koken
De kinderen maken een luxe salade.

Doel:
De kinderen leren hoe je op een veilige manier een mes gebruikt om de ingrediënten te snijden. Zij maken kennis met verschillende keukenmaterialen en hun benamingen. Het recept wordt gelezen en daarbij volgen kinderen de aangegeven stappen. De verschillende groenten kunnen worden benoemd. Tenslotte proeven wij de salade met alle kinderen in de klas.

Powerpoint presentatie maken
De kinderen die nog aan de beurt moeten komen voor een vertelbeurt hebben gekozen voor het maken van een Powerpoint presentatie.

Doel:
Een functionele activiteit waarmee opgedane kennis aan anderen kan worden overgedragen. De kinderen leren om nieuwe dia's in te voegen en tekst te typen. Zij gebruiken informatieve boeken om informatie over het onderwerp op te zoeken. De kinderen kunnen plaatjes op google zoeken en invoegen. Zij gebruiken de presentatie bij hun vertelbeurt in de klas.

Punniken
De kinderen maken een eenvoudig punnikwerkje met behulp van punnikpoppetjes en haaknaalden.

Doel:
De kinderen leren precies te kijken en volgens een steeds terugkomend stappenplan een punnikwerkje te realiseren. Er wordt hierbij een groot beroep gedaan op de fijne motoriek van de kinderen. Het punnikwerkje kan op een creatieve manier worden verwerkt als bijvoorbeeld sleutelhanger. Wanneer je er ijzerdraad doorheen steekt zijn er allerlei vormen van te buigen.

Evaluatie
De activiteiten worden op een later moment (na het tweede atelier) op gepaste wijze met de kinderen geëvalueerd zodat de kinderen ook van elkaar kunnen leren. Zij kunnen elkaar leren punniken, boetseren etc. bijvoorbeeld in de vorm van weektaak opdrachten.

​Atelier groep 3a

Foto's

Video's

Meer informatie