Sport en Cultuur

​​​​​​​​​​​​​​​​Dit zijn de pijlers van onze school. Beweging vinden we belangrijk in de breedste zin van het woord. Daarom geven we onze kinderen graag de ruimte om zich fysiek en geestelijk te bewegen op het gebied van sport en ​kunst &​ cultuur. ​

Sport​
​Herinnert u zich nog de gymles van vroeger? Lekker Apenkooien, voetballen of trefballen?  Wat een​ leuke herinneringen. Maar wist u ook dat apenkooien goed is voor het ruimtelijk inzicht? En wat dacht u van voetballen? Dat is vooruitdenken, incasseren en samenwerken. Goed voor het brein en dus voor de schoolprestaties. Tegenwoordig groeien kinderen op in een wereld vol beeldschermen. De verleiding om niet te bewegen is hierdoor groot. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen plezier hebben in bewegen, dat bewegen uitdagend is en dat ze dingen leren die ze als lastig ervaren. Ze leren samen te werken, omdat je samen tot een groter doel kunnen komen dan alleen. Twee keer per week werken de vakleerkrachten bewegingsonderwijs en de leerlingen hieraan tijdens de gymles. 
Op beide locaties hebben we een gymzaal. Onze school heeft ook het certificaat Sportactieve School ​en een landelijk vignet Gez​onde School​. Dit is een erkenning voor scholen die structureel werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen en team. ​

Cultuuronderwijs en Lidwina
We willen dat onze kinderen een betrokken, creatieve, nieuwsgierige houding ontwikkelen die ze nodig hebben in de dynamische wereld van de 21e eeuw. Om dit te bereiken krijgen onze kinderen tijdens hun schoolloopbaan verschillende vormen van kunst en cultuur aangereikt. Kennismaken met kunst, in welke vorm dan ook, leert kinderen anders naar de ruimte en de wereld om hen heen en naar hun eigen leven te kijken.​
We richten ons niet op een kunstdiscipline (bijv. muziek of beeldende vorming) maar op culturele competenties in het algemeen: hoe kom ik op een idee? Hoe geef ik een idee vorm? Je eigen smaak ontwikkelen, wat vind ik ervan? Hoe laat ik mijn kunstwerk aan anderen zien? Durf ik het te laten zien? Hoe geef ik mijn mening op andermans werk?  Kortom; het gaat om ​ontdekken, beleven, scheppen, reflecteren en presenteren!​ 

De kunstlessen vinden plaats in de klas, maar we gaan er ook graag op uit. Jaarlijks brengen we een bezoek aan een museum, gaan naar het theater of doen mee aan een Muziekproject. In Amsterdam Oost zijn we gezegend met Stichting Kunsteducatie de Rode Loper op School.​ Zij bieden een uitgebreide voorselectie van kunstdocenten, zijn sterk in het combineren van disciplines en zijn in staat om op maat te leveren. Daarnaast enthousiasmeren zij de leerkracht, brengen hun op ideeën zodat deze hiermee verder kan in de klas. Samen met hen zoeken we ieder jaar naar een programma dat voldoet aan de kerndoelen en de competenties die wij voor ogen hebben. Rekening houdend met de beschikbare lesuren en de financiële middelen voor cultuuronderwijs.​