Gezonde school beleid


Introductie
De Huibersschool besteedt veel aandacht aan een gezonde leefstijl. Waarschijnlijk ziet u het op school ook steeds vaker, kinderen die stevig zijn of kinderen met overgewicht. Het aantal kinderen met overgewicht is de afgelopen 20 jaar verdubbeld. Overgewicht op jonge leeftijd vergroot de kans op overgewicht op volwassen leeftijd en kan leiden tot veel gezondheidsproblemen. Daarbij hebben kinderen met overgewicht het vaak moeilijker op school. Het aanleren van een gezonde eet- en beweeggewoonte is voor kinderen de beste garantie voor een lang en gezond leven. Daar willen wij als school een nog positievere en actievere rol in gaan spelen. Kinderen brengen een groot deel van de week door op school waardoor dit een heel geschikte omgeving is om aan preventie van overgewicht te doen. Natuurlijk samen met de opvoeders! Wij gaan ervanuit dat kinderen die goed in hun vel zitten, ook beter presteren. Wij vinden het dan ook van groot belang dat onze kinderen voordat ze naar school komen, goed ontbijten.
 
Het gezonde beleid zal u richtlijnen geven die wij als school zullen gaan hanteren vanaf mei 2014 met betrekking tot:  – De pauzehap/ het 10 uurtje, – De lunch, – De traktaties op school.
Natuurlijk is er ruimte om individuele afspraken te maken bij bijvoorbeeld een allergie, dieet o.i.d. De nieuwe voedingsregels op school zijn volgens de richtlijnen van het voedingscentrum en in samenwerking met onze MR en Jumpin in Amsterdam. Het beleid geldt voor alle groepen, inclusief de voorschoolgroepen van Impuls.
 
Eten in de ochtendpauze
Alle kinderen hebben thuis ontbeten; de ochtendpauze op school is bedoeld om even iets kleins te eten en te drinken (een tussendoortje). Dat is belangrijk om het vol te houden tot de middagpauze. Maar een pauzehap is niet bedoeld als hele maaltijd.
In de korte ochtend pauze hanteren wij vanaf 1 mei 2014 een fruitbeleid. Dit betekent dat de kinderen in de eerste pauze alleen fruit of groente eten. Hierin is geen verschil tussen de voorschool en de basisschool. Ook wordt er in deze pauze alleen water gedronken. Het kraanwater is in Nederland van een geweldige kwaliteit. Het is gezond en het is ook nog eens goedkoop!
Geschikt voor de kleine pauze vinden wij bijvoorbeeld:
 Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim en mandarijn.    Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.
 
Drinken
Kinderen drinken tijdens de ochtendpauze water en voor de lunch vragen wij de ouders één pakje drinken mee te geven. halfvolle melk of magere melk en karnemelk hebben een voorkeur. Water wordt op school verzorgd. Het liefst zien wij de leerlingen ook tijdens de lunch met een water-bidon.
 
Eten tijdens de lunch
De kinderen eten een gezonde lunch. Voor de lunchpauze gelden dezelfde regels als in de kleine pauze en er moet in ieder geval brood worden meegegeven.
Volkoren brood of volkoren crackers hebben de absolute voorkeur; hierin zitten namelijk vezels en voedingsstoffen die in witbrood, krentenbollen en croissantjes niet voorkomen. De kinderen mogen buiten hartig beleg ook best zoet ( appelstroop, pindakaas) op brood maar…. doe dit met mate! We vragen ouders om geen koek, snoep of chips in de broodtrommel te doen. Voor de afwisseling kunt u ook krentenbollen meegeven of ontbijtkoek.
Geschikt voor de lunch vinden wij bijvoorbeeld:
 Volkorenbrood of bruinbrood, besmeerd met halvarine.
Eventueel als variatie volkoren knäckebröd, roggebrood of krentenbol.
Geschikt beleg voor in het trommeltje is beleg dat niet te veel verzadigd vet en zout bevat:
Zoet beleg, zoals appelstroop, (halva)jam of honing.
Hartig mager beleg, zoals 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, ei, hüttenkäse, light zuivelspread, vegetarische smeerworst, kipfilet of een plakje beenham.
Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg en voor erbij.
 
Traktaties
Jarig zijn is voor een kind een feest op zich. Het kind staat in het middelpunt van de belangstelling, krijgt een mooie verjaardagshoed of kaart en er worden liedjes gezongen. Natuurlijk hoort daar een traktatie bij! Bedenk wel dat een traktatie altijd een extraatje is en dus niet groot hoeft te zijn.
Ons Gezonde School beleid is dat er maar 1 traktatie gegeven mag worden. Teveel word apart gehouden in de klas totdat een ouder van de jarige deze komt ophalen.
Op de website www.gezondtrakteren.nl en www.gezonde-traktatie.nl staan leuke en gezonde traktatietips! In de klassen liggen traktatiewaaiers met voorbeelden en uitleg. Deze mag u altijd inkijken om ideeën op te doen!
Geschikt voor traktaties vinden wij bijvoorbeeld:
Groente en fruit in een leuk jasje.
Kleine porties van producten die niet te veel calorieën bevatten, zoals een rozijndoosje, een handje naturel popcorn, soepstengel, peperkoek, mini eierkoek of een minirolletje of zakje met kleine (suikervrije) snoepjes of dropjes.
 
Het goede voorbeeld
Kinderen kijken ook naar wat hun leerkrachten eten. Het zou gek zijn als leraren een snoepreep nemen als pauzehap terwijl de kinderen een stuk fruit eten. Wij vragen daarom om ook de traktaties voor leraren klein te houden. Bij ons op school geven leerkrachten dan ook het goede voorbeeld. Het beleid geldt dus niet alleen voor de kinderen.
Toezicht op beleid
Bij niet toegestaan eten/ drinken gaat er een brief mee naar huis met uitleg voor de ouders.
Als de brief niet voldoende verbetering oplevert, zal de leerkracht in gesprek gaan met de ouders.
Het teveel aan traktaties wordt teruggegeven aan het jarige kind om mee naar huis te nemen. De ouder ontvangt een brief. We houden ouders betrokken door bijvoorbeeld regelmatig een bericht over gezonde voeding in onze nieuwsbrief te plaatsen en foto's op onze Facebook. Op onze school is altijd voor iedereen kraanwater beschikbaar.

Originele en feestelijke ideeën voor pauze, lunch, drinken en traktaties
Tips voor pauzehappen, lunchtrommels en drinken: www.voedingscentrum.nl/etenopschool
Vrolijke traktaties op www.voedingscentrum.nl/trakteren en www.gezondtrakteren.nl