Honingpot 384 - 13 maart 2015

  • Gemaakt op: 13-3-2015 17:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Chiquita Bentvelzen
  • |
  • Auteur: Het Wespennest
  • |
  • Fotograaf: Het Wespennest

​In deze editie

  • Project Waterland
  • Fietsen parkeren
  • Niet fietsen op de stoep
  • Op zoek naar Annelies
  • Zwemdiploma's
  • Stadsschouwburg
  • Even Voorstellen
  • Plantenbakken
  • Schooltuinen
  • Beroepen
  • Waterland - Rietland
  • Verjaardagen en Agenda

Project Waterland
Afgelopen maandag is het project Waterland begonnen en de kinderen hebben er inmiddels al veel van opgestoken. Ze maken wandelingen onder leiding van iemand van de stichting voor Natuur en Milieu-educatie, er worden prachtige foto's en klei-werken gemaakt en er wordt veel geleerd over de natuur om ons heen.

De achtstejaars zijn traditiegetrouw bezig met het voorbereiden van de lentewandeling. Ze stippelen een route uit en bedenken de scenes die u onderweg tegenkomt. Naast de traditionele lente-thema’s staat de wandeling dit jaar ook in het teken van het project. Er valt dus ook iets over de natuur te leren.

Voor de wandeling verwachten we iedereen op vrijdagochtend 20 maart al om 7:00 uur op school. De kinderen van de onder- en middenbouw moeten begeleid worden door hun ouder(s). De kinderen van de bovenbouw mogen ook zonder begeleiding van hun ouder(s) aan de wandeling meedoen.
Na de wandeling is er voor de ouders een heerlijk kopje koffie of thee voordat zij naar het werk gaan en voor de kinderen is er iets lekkers in de klas.

Omdat we in het kader van het project op de vrijdagen proefjesmiddagen hebben is er de komende twee weken geen weeksluiting. Komt u af en toe eens kijken in de klas naar alles wat we doen?

Fietsen parkeren
We zijn heel blij dat veel kinderen op de fiets naar school komen! Bewegen is gezond en is tevens een goed begin van de dag. We hebben echter ook een paar verzoekjes:

Willen jullie de fietsen in de rekken plaatsen en niet direct naast de ingang van het hek. Deze ruimte hoort bij de speelplaats en daar moeten de kinderen lekker kunnen spelen. Ook net buiten het hek zijn er goede fietsenrekken. Hier kun je je fiets zelfs heel goed aan vast maken met een slot. Gebruik deze aub ook.

Soms gaat een kind ’s middags na schooltijd niet met de fiets naar huis. Helaas is onlangs weer een fiets gestolen die buiten was blijven staan. Voor fietsen die op school achterblijven zijn er twee opties:

  • Je zet de fiets in het rek en maakt deze met een kettingslot aan het rek vast;
  • Je kunt ook aan een van de medewerkers vragen of de fiets binnen mag staan. Dit kan alleen als u toestemming heeft én dit betekent ook dat u de volgende ochtend om 8:15 uur op school moet zijn om de fiets weer buiten te zetten.

Niet fietsen op de stoep
De uitspraak “Onder de voet gelopen worden” kennen jullie waarschijnlijk wel. Maar wist je ook dat er een variant voor fietsen bestaat? Afgelopen week kwam er een meneer naar ons toe die bijna “Onder het wiel gefietst” was. Agen

Naast de dringende oproep die we blijven doen om niet langs de weg, maar op het parkeerterrein te parkeren, willen we ook aan iedereen vragen om niet op de stoep te fietsen en in ieder geval altijd alle voetgangers voorrang te geven!

Op die manier kan iedereen veilig op school aankomen!

Op zoek naar Annelies
En Poef! Weg was ze. Zomaar. Ineens.
‘Hoe kan dat nou?’ zei Zoë. ‘Net was ze er nog en nu ineens niet meer!’
Op de plek waar Annelies zojuist had gestaan, lag nu alleen nog haar leesbril. ‘Wist je,’ zei Lasse plotseling, ‘dat er helemaal geen kaas in pindakaas zit? Gek hè!’ ‘Dit is niet het moment voor grapjes Lasse,’ zei Oscar boos. ‘Annelies is weg!’ ‘Jaja,’ zei Lasse, ‘maar wist je dat …’ ‘Nee!’ riep Pien. ‘Niet weer!’ ‘We moeten haar zoeken!’ riep Julian. ‘Annelies is weg!’ huilde Bente. ‘We moeten haar zoeken!’ ‘Dat zei ik al,’ zei Julian. ‘Jongens, kap een met dat gekibbel. We moeten iets doen!’ vond Joris. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Niemand had enig idee waar Annelies naartoe was. Donna was de eerste die weer wat zei. ‘Hiermee bereiken we niks,’ zei ze. Ze sloeg met een vlakke hand op de tafel. Het dreunde door de hele school. ‘We moeten iets gaan doen!’ Plotseling werd er hard en lang gebeld…

Dit is het begin van een reuze spannend sprookjesboek. Om de beurt schrijft iedereen uit de groep er een stukje aan vast. Wil je verder lezen? Volg ons dan op de Wezblog!

Zwemdiploma
Luuk van der Meulen en Madée Gieske hebben allebei hun B-diploma gehaald. Knap hè?! Madée en Luuk, hartstikke gefeliciteerd!!!

Diploma's, medailles en bekers
Niet alleen zwemdiploma’s maar ook alle judo-banden, de beker bij voetbal, dansmedailles en ateletiekspeldjes, alles wat er maar te vieren valt willen we graag in de Honingpot vermelden! Dus ouders: geef alles wat de kinderen bereiken, verdienen of behalen via e-mail aan Marijke door. Zij zorgt ervoor dat het in de Honingpot wordt vermeld!!

Stadsschouwburg
Kom ook een keer naar de Stadsschouwburg!

Wij gingen meteen ‘s ochtends vroeg, dan is het ook lekker rustig. Als je in Amsterdam-Noord woont, kun je het best eerst met de bus en dan met de tram. Voor mijn gevoel duurde het best wel lang. Maar het was wel heel erg gezellig.
Toen wij waren aangekomen konden we eerst de deur niet vinden. Als je binnen bent, zijn er best veel trappen. En een cafeetje. Daar moesten wij eerst even een broodje eten want je bent er best wel lang. En dan de rondleiding.
De groep werd in tweeën gesplitst. De ene groep ging met Brigitte mee en de andere met Micha. Er waren natuurlijk ook volwassenen mee, want alleen kinderen kan ook niet. De ene groep kreeg alvast een rondleiding en de andere groep ging maquettes maken. Je kreeg niet heel lang de tijd maar ze werden wel mooi. Toen iedereen klaar was, gingen we stemmen welke maquette we in het echt na moesten maken. Uiteindelijk toen het hele decor gebouwd was, mocht er een mini-opvoering komen. Het was natuurlijk best moeilijk om in zo’n korte tijd een stukje in elkaar te knutselen, maar het was toch gelukt en de stukjes waren heel grappig geworden. Het moest zich afspelen op het strand.
Toen wij helemaal klaar waren en de andere groep ook, gingen we wisselen. Nu kregen wij de rondleiding, maar eerst natuurlijk iets drinken en een koekje. Toen we klaar waren met eten en drinken, gingen we naar een grote ruimte met een bar, een paar banken en twee heel grote schilderijen. Er stonden twee vrouwen op. Eén vrouw heette Theodora Bouwmeester en dat was heel toevallig want mijn beste vriendin heet Doortje Bouwmeester (misschien was zij wel haar over-overover-over-over-overgroot oma). Daar kregen we toen een hele uitleg over.
Daarna mochten we backstage. We mochten over het hele podium rennen en we zagen ook alle kleren van de acteurs en de decors die ze gebruiken. Daarna moesten we helemaal naar boven, daar waren de volgspotten. Er waren ook heel veel kleuren die je voor een volgspot kunt doen en dan zie je een andere kleur licht.

Daarna moesten we weer naar de andere groep, die waren bezig met een stukje. Toen we binnen mochten komen, hadden zij ook een stukje voorbereid. Die mochten we ook zien.

Toen het was afgelopen moesten we weer naar beneden en weer terug naar school. De terugweg was precies hetzelfde. Ik denk dat ik alles wel verteld heb. Kortom het was SUPER! Ik hoop dat ik jullie overtuigd heb door mijn uitleg en mijn uitje en er ook een keertje naar toe gaan.
Zoë

Beste mensen, kom naar de stadsschouwburg. Ik zal u uitleggen waarom u moet komen. Het duurt 2 uur. In een kwartiertje wordt uitgelegd wat je allemaal gaat doen. Dan ga je met de helft van de groep een rondleiding doen en de andere groep blijft daar. Tijdens de rondleiding ga je de volgende dingen zien: de theaterzaal (en de plaats waar de koning en koningin zitten), het podium en onder het podium (waar de orkestbak is) en welk materiaal ze gebruiken voor de voorstellingen.
En dan verder ga je ook nog een toneelstukje maken. Dat duurt ongeveer drie kwartier. Daar moet u een verhaal gaan bedenken en daarna spelen. Ook doet u zelf het geluid en het licht.
U bedenkt en maakt het decor en voilà, de voorstelling is klaar.
Voor meer info: Josta van Alten

Even Voorstellen
Vanaf januari ben ik een nieuw gezicht op school. Tijd dus om me even voor te stellen. Mijn naam is Annelies Way en ik ben werkzaam als ouder- en kind adviseur.

Vanaf 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Er zijn wijkteams samengesteld, van waaruit de zorg wordt georganiseerd. Ik zelf ben werkzaam in het wijkteam Noord-Oost en het Ouder en Kind Centrum (OKC) Waterlandplein is mijn vaste locatie. Van daaruit werk ik enkele uren op het Wespennest. Dit zal in de meeste gevallen op de woensdag en/of donderdag zijn. Aangezien ik op school geen vaste plek heb is het handig om mij voor het maken van een afspraak te bellen of te mailen. Je kunt mij natuurlijk ook in de wandelgangen aanschieten.

Ik werk met school samen, maar ben er voor ouders en kinderen met een hulpvraag. Hierbij moet je denken aan; even je verhaal kwijt willen, advies vragen, opvoedproblemen, het aanleren van nieuwe vaardigheden (trainingen gericht op ouders of kinderen) en tevens de mogelijkheid tot doorverwijzen.

Het is handig om te weten dat ik slechtziend ben. Ik heb een oogziekte, wat maakt dat mijn zicht erg beperkt is. Inhoudelijk zal mijn werk niet verschillen van mijn collega's, maar de uitvoering ervan wel. Ik ben meer gericht op andere zintuigen en maak gebruik van hulpmiddelen. Dus mocht je me in de wijk tegen komen en ik geef geen teken van herkenning dan weet je hoe dat komt. Mocht je vragen hebben, dan sta ik hier altijd voor open. Schroom vooral niet om een keer bij me langs te komen of contact met me op te nemen via de mail of telefonisch.

Annelies Way, ouder en kind adviseur tel: 06 333 15340, e-mail: a.way@oktamsterdam.nl

Plantenbakken

Gaat u dit weekeinde de tuin opschonen? Gaan die planten die iets te enthousiast gegroeid zijn of die plaats moeten maken voor iets anders er uit? De plantenbakken bij school kunnen wel wat aanvulling gebruiken. Het gaat zowel om de bakken op het plein als die bij de weg. Als u thuis iets over heeft dan kunnen we dat misschien daar planten...

U kunt de spullen inleveren bij Marijke dan zorgen we dat het in de bakken komt.

Schooltuinen
We gingen naar de schooltuinen met de fiets. Toen we aankwamen moesten we onze jas ophangen. We moesten groepjes van 6 kinderen maken. De meester zei hoe hij heette.
En hij heette Wrister en de andere meester heette Bert.
Meester (Wrister) liet een Powerpoint zien. Er stond een bak met modder op de tafel die moesten we onderzoeken.
Toen we de modder hadden onderzocht moesten we opdrachten maken.
We kregen een boekje en daar stonden opdrachten in. Die moesten we ook uitvoeren.
Er waren heel veel opdrachten, één daarvan was potje persen.
Dan moest je veengrond in blokken maken, dat was best wel zwaar.
Phum en Luca

Mededeling voor alle 6e jaars: denk aan je bordje voor je tuintje! 14/3 moet die af zijn!

Beroepen
De groep van Annelies is bezig met beroepen en dan vooral beroepen die met toneel te maken hebben. Een aantal beroepen hebben ze door middel van schilderijtjes uitgebeeld. Een mooi voorbeeld is de Souffleur:

Waterland - Rietland
In het kader van de projectweek is groep 4/5 samen met Thomas van stichting Natuur en Milieu educatie Noord naar het Rietland geweest.
Thomas vertelde daarbij over de verschillende soorten watervogels die er leven en waar je ze aan kunt herkennen. We stopten onderweg even bij de oude sluis, die vroeger de verbinding met zee was.

Héél bijzonder was, dat we een Krooneend zagen zwemmen. In meer dan twintig jaar vogels tellen was dat ook voor Thomas de eerste keer.

Hier nog een paar foto's die Sander, de vader van Amanda tijdens de wandeling heeft gemaakt.

Verjaardagen

Maart

  • 01 Daan Castro Lopez
  • 01 Okan Aslan
  • 04 Kathelijne Linssen
  • 05 Finne van Rietschoten
  • 05 Florine Verberg
  • 06 Zonna Bloem
  • 08 Suus Torenbeek
  • 10 Luuk van der Meulen
  • 10 Mare Jansen
  • 13 Mees de Kruiff
  • 13 Thijn van Ommen
  • 17 Jasper Konings
  • 18 Famke Doting
  • 19 Madelief Hemelaar
  • 21 Joshua Topping
  • 23 Jiske Benedictus
  • 23 Juda Smeding
  • 25 Gabriel Kan
  • 27 Doortje Bouwmeester

April

  • 01 Christian Prins
  • 01 Rosa Wiedijk
  • 02 Antonia van Dorssen
  • 02 Mats Jansen
  • 04 Felien Prins
  • 05 Benjamin de Ruyter van Steveninck
  • 05 Thijs Landheer
  • 06 Mika Christ
  • 06 Wende Smit
  • 08 Sep Weeda
  • 09 Emma Park
  • 12 Karmijne Dittmar
  • 18 Joppe Bos
  • 19 Bente Baretta
  • 20 Linda Kempers
  • 22 Valentijn de Vriese
  • 23 Milan Schram
  • 24 Isa Brand
  • 25 Luuk Aalders
  • 25 Quinten Welvaadt
  • 29 Maria Baretta
  • 30 Thirza van Veen

Agenda

  • Vrijdag 13 maart: Proefjesmiddag, dus géén weeksluiting
  • Vrijdag 20 maart: Lentewandeling. Start 7:00 uur / Proefjesmiddag, dus géén weeksluiting

De volgende Honingpot verschijnt: Vrijdag 27 Maart

Kom kijken op Wezblog, het blog van en voor kinderen van het Wespennest! Met veel verhalen en de hipste dingen! www.wezblog.nl

​Project Waterland, fietsen parkeren, niet fietsen op de stoep, zwemdiploma's, stadsschouwburg, even Voorstellen.

Foto's

Video's

Meer informatie