Nieuwsbrief 13 2013-2014

  • Gemaakt op: 24-3-2014 18:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Chiquita Bentvelzen
  • |
  • Auteur: Het Bovenland
  • |
  • Fotograaf: Het Bovenland

​​Belangrijke data:

  • Informatie-ochtend nieuwe ouders: 27 maart
  • Kamp groep 8: 7 t/m 9 april: groep 8B / 9 t/m 11 april: groep 8A
  • Paasfeest: 17 april
  • Meivakantie: 18 april t/m 5 mei


Nieuws uit de school
Verlate nieuwsbrief
Deze nieuwsbrief is te laat! Jullie hadden al recht op een nieuwsbrief, maar de afgelopen paar weken ben ik vreselijk verkouden geweest. Op school ben ik veel bezig met gesprekken, telefoontjes, mailtjes en klassenbezoeken. Door mijn gebrek aan energie ben ik dus niet aan het schrijven van een nieuwsbrief toegekomen, dus jullie hebben er nog een te goed, volgende week weer een editie! Het kan dus ook zijn dat het nieuws van sommige groepen enigszins gedateerd is, de leerkrachten waren wel op tijd met het inleveren van hun stukje tekst.

Aanwezigheid Danielle
Zoals voor de voorjaarsvakantie aangekondigd ben ik hier nog twee dagen per week aanwezig tot de meivakantie. Ik werk op maandag en donderdag op Het Bovenland.
Nicole de Braal en Mariëlle Nieuwenhuizen, de twee bouwcoördinatoren, zijn het aanspreekpunt op de overige dagen. Marielle is dinsdag vrij geroosterd en dan bezig met allerlei schooltaken, Nicole is donderdag en vrijdag vrij geroosterd. U kunt op deze dagen hen aanspreken. Zij zullen u te woord staan of de vraag aan mij doorspelen.
Overigens kunt u mij altijd een mail sturen. Ik streef ernaar binnen twee dagen antwoord te geven.
In de volgende nieuwsbrief hoop ik u meer informatie te geven over mijn opvolging en wat er gaat gebeuren na de meivakantie. Op dit moment weet ik dat ook niet, ik heb begrip voor de onzekerheid die hierdoor ontstaat en ben hierover ook in contact met het bestuur.

Opening brug
Samen met groep een, twee en drie van Het Bovenland opende stadsdeelwethouder Ronald Mauer (Verkeer en Onderwijs) 13 maart op feestelijke wijze de nieuwe fietsbrug bij basisschool het
Bovenland. Twee kleuters mochten op de fiets de schaar overhandigen en samen knipten ze het lint door! We maakten allemaal al lang gebruik van de brug, maar het is een mooi moment om de brug officieel in gebruik te nemen en daar even feestelijk bij stil te staan. Bovendien was het prachtig weer, dus dat was helemaal genieten!
Fotografie: David Anker

Verkeerssituatie
Meteen na het openen van de brug hebben we samen met een paar ouders de verkeerssituatie met Ronald Mauer doorgenomen. Hij heeft ons toegezegd dat hij zich in zal zetten voor een zebrapad aan de kant van de Akersluis. Dit besluit moet nog door een aantal commissies en mensen goedgekeurd en bekeken worden, dus dat duurt nog wel een aantal maanden, maar we zijn blij dat de situatie serieus wordt genomen. Ook hebben we de drukte bekeken aan de kant van de fietsbrug. Het lijkt ons goed als ouders en school om sowieso een oproep te doen om zoveel mogelijk met de fiets te komen. Hoe meer auto’s, hoe drukker en onoverzichtelijker het wordt. De stadsdeelwethouder heeft toegezegd te kijken naar de plannen die er al lagen voor deze straat. Wordt vervolgd dus!

Overblijf
De kinderen van Het Bovenland blijven tussen de middag op school. Ze eten met de leerkracht een boterham en gaan daarna een half uur buitenspelen. Daarvoor worden overblijfkrachten ingezet. In een speciale nieuwsbrief die u deze week krijgt toegestuurd stellen zij zichzelf aan u voor. Voor de overblijf betaalt u voor een heel jaar 20 euro per leerling. Van dit geld krijgt de overblijf een vrijwilligersvergoeding en wordt speelgoed gekocht voor de kinderen. We vragen u dit geld zo spoedig mogelijk over te maken op rekeningnummer 650026292 t.n.v. Bovenland TSO.

Nieuws vanuit het KBA
Feedback geven aan kinderen was een van de thema’s waar we op de studiedag van 5 maart mee aan de slag zijn geweest. Feedback geven aan kinderen in de lessituatie is iets anders dan feedback geven vanuit communicatie (het geven van de ik-boodschap).
Wanneer we vanuit lesgeven kijken naar feedback geven, dan gaat dat steeds over het leerdoel voor het kind en hoe het daar mee gaat. Wanneer leerkrachten veel feedback geven aan kinderen dan hoor je leerkrachten vooral veel vragen stellen. Vragen die het leren ondersteunen: "Hoe ga je deze taak aanpakken? Waar ga je mee beginnen? Wat is voor jou een handige manier? Welke spullen leg je klaar? Hoe weet je nu zeker dat je antwoord goed is?"
Ook hoor je leerkrachten veel positieve bevestigingen geven: "Je hebt goed je kladpapiertje gebruikt. Slim
dat je dat eerst allemaal hebt klaargelegd voordat je aan je werk begon. Fijn hoe jullie samen hebben overlegd om tot het goede antwoord te komen. Die spellingsregel heb je goed toegepast."
Goede feedback geven gaat dus verder dan alleen een compliment. In goede feedback zit een duidelijke aanwijzing voor het kind. Het helpt het kind echt verder.
Wist u dat het geven van goede feedback in de top tien staat van krachtige interventies voor het versterken van het leren? Helemaal in combinatie met heldere les- leerdoelen. Misschien ook leuk om thuis eens te proberen: i.p.v. alleen maar "goed zo" te zeggen na een lastig klusje, kunt u heel duidelijk benoemen wat u precies goed vond gaan. Daarmee helpt u uw kind om het de volgende keer weer of nog beter te doen. De verwachtingen zijn dan helder en voor uw kind wordt het compliment heel betekenisvol.
Wilt u meer lezen over feedback geven aan kinderen? Op de site hebben we een artikel geplaatst over feedback geven in het onderwijs.
Judith Kets

Nieuws uit de groepen

Nieuws uit groep 1/2 A en 1/2 C

Na de voorjaarsvakantie zijn wij gestart met het nieuwe thema ‘Maak me beter’. Het thema werd geopend met een toneelstuk, met in de hoofdrol alle kleuterjuffen! Allerlei verschillende patiënten kwamen op bezoek bij de dokter. Heks Selda was van haar bezem gevallen, kok Janneke had haar vingers verbrand, juf Emilie had haar hoofd gestoten en prinses Madelon was misselijk. Zuster Marina en dokter Joeske hebben alle patiënten goed geholpen, maar werden helaas op het einde zelf ook ziek!

In de klas hebben we samen met de kinderen een wachtkamer, een dokterspraktijk en een apotheek ingericht. Elke dag zit de wachtkamer weer vol met patiënten. De dokter heeft het er maar druk mee: buikpijn, misselijkheid, verkouden zijn, waterpokken en gebroken benen. De patiënten krijgen een doktersrecept en gaan hiermee naar de apotheek om het medicijn te halen. Dan vlug naar huis om uit te rusten en weer beter te worden.

De medicijnen moesten natuurlijk wel eerst gemaakt worden! Met bloem, zout, olie en gekleurd water hebben de kinderen geleerd hoe je brooddeeg kan maken. Hiervan hebben de kinderen een heleboel kleine balletjes gemaakt. Genoeg pillen om alle zieke patiënten weer beter te maken!

Groetjes van alle kinderen uit groep 1/2 A en groep 1/2 C, juf Emilie en juf Janneke

Nieuws uit groep 3b
In groep 3 volgen we de thema’s van veilig leren lezen.
Op dit moment hebben we het thema ‘het podium op’.

De kinderen hebben uitgebreid gesproken over voorstellingen waar ze naar toe zijn geweest. Sommige kinderen hebben zelf een voorstelling gegeven.
Phillippe heeft er een verhaal over geschreven.

Groetjes van groep 3b

Nieuws uit groep 4a 

Afscheid juf Madelon – Welkom juf Nienke

Vlak voor de voorjaarsvakantie heeft juf Madelon afscheid genomen van ons in groep 4a. Juf Madelon stond altijd op donderdag en vrijdag bij ons in de klas. Juf Madelon heeft afscheid van ons genomen omdat juf Nienke terug is van haar zwangerschapsverlof. We willen juf Madelon heel erg bedanken voor de leuke tijd in de klas. Juf Nienke is op 5 oktober 2013 bevallen van haar zoontje Jake. Jake is ook al een keer bij ons in de klas geweest. Om juf Nienke welkom te heten, hebben de ouders en de kinderen een hele grote luiertaart en nog meer cadeautjes gegeven. Juf Nienke is hier heel erg blij mee en zij bedankt dan ook alle ouders en kinderen bij deze.

Hoofd, schouders, knie en teen
Ons nieuwe thema heet ‘hoofd, schouders, knie en teen’ en gaat over het menselijk lichaam. Vorige week hebben wij ons verdiept in de zintuigen. We weten wat onze zintuigen zijn en wat wij met welk zintuig doen. Wij hebben allemaal verschillende proefjes in de klas gedaan om te ervaring wat onze zintuigen doen. Zo hebben wij met een blinddoek om dingen geproefd, naar dingen geluisterd en gebarentaal uitgeprobeerd, hebben wij gevoeld aan dingen in een zak om er achter te komen wat het was, hebben we gemerkt of we zonder te kijken konden ontdekken wat we roken en hebben wij onze ogen goed bekeken, zagen wij dat onze pupil anders werd als we onze ogen een minuut dicht hadden gehad? We zijn weer een hoop wijzer geworden! Deze week komt onder andere de spijsvertering aan bod!

Groetjes van groep 4a

Nieuws uit groep 6
Sinds de voorjaarsvakantie zijn we al weer een paar weken hard aan het werk in de klas. We moeten even terug in de tijd naar begin februari. Juf Linda was op 7 februari jarig. Er was een surprise party georganiseerd. De klas had zelf een leuk idee bedacht om de juf te verassen. Juf Linda was inderdaad heel erg verrast. Ook zijn er nieuwe methodes waar we sinds kort mee werken voor spelling en taal. De werkboeken en lesboeken zijn mooier want de plaatjes zijn in kleur en je leert er ook wat meer van. We hebben na de vakantie ook nog een ander nieuwtje te horen gekregen. Adam heeft een zusje gekregen. Het is een meisje en ze heet Yara Binnenkort komt de mama van Adam naar school zodat wij de baby kunnen zien. Vrijdag beginnen de eerste buitenlessen van schooltuinen. We krijgen dan allemaal een eigen tuintje van 8 m2. Hier hebben we veel zin in!

Groetjes van Rayan en Megan uit groep 6

Nieuws uit groep 8B
Op 11, 12 en 13 februari was de Cito Eindtoets voor groep 8. De kinderen hadden zich hier de afgelopen periode heel goed op voorbereid. De meeste kinderen hebben een goed gevoel over de toets. Ze hadden verwacht dat de toets moeilijker zou zijn! Als je klaar was, moest je soms wel lang wachten. Niet iedereen ging dat even gemakkelijk af!

De uitslag is inmiddels binnen! De leerlingen hebben zich de afgelopen twee weken ingeschreven op een voortgezet onderwijsschool. Iedereen heeft een school uitgekozen die hem of haar erg leuk lijkt. Het is altijd nog even afwachten of iedereen ook wordt aangenomen op de school van zijn keuze, want soms moet er worden geloot. Op 3 april is dat bekend. Als je wordt uitgeloot, volgt er nog een tweede inschrijfronde. Kortom, het is voor groep 8 een spannende tijd!

Voorbeeldvragen op de cito:
Nieuwsbrief 13 Cito.jpg


Belangrijke data, opening brug, verkeerssituatie, overblijf, nieuws uit groep 8B.

Foto's

Video's

Meer informatie