Nieuwsbrief maart 2018

  • Gemaakt op: 1-3-2018 00:00
  • |
  • Gewijzigd op: 1-3-2018 00:00
  • |
  • Geplaatst door: Diana Bakker
  • |
  • Auteur:  
  • |
  • Fotograaf:  

Voorlezen.........elke dag (in de thuistaal) is van levensbelang.Afbeeldingsresultaat voor voorlezen van belang
Voorlezen is heel erg belangrijk daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. In de eigen thuistaal. Een rijke thuistaal zorgt immers voor een rijke 2de taal. En als een kind een rijke thuistaal kent leert het makkeijker een andere taal. 
Waarom voorlezen belangrijk is?
Voorlezen is niet alleen leuk maar kan ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind. Jonge kinderen leren enorm veel van voorlezen. In de eerste plaats is voorlezen heel goed voor de taalontwikkeling. Kinderen leren nieuwe woorden tijdens het voorlezen en ze leren hoe een goede zin opgebouwd is. En door met het kind te praten over het boek, wordt het kind ook gestimuleerd actief met taal aan de slag te gaan
In de tweede plaats leren kinderen goed luisteren wanneer ze voorgelezen worden en zich te concentreren. Voorlezen stimuleert de fantasie van het kind ook.

Afhankelijk van het onderwerp van het boek leert het kind ook veel over de wereld om zich heen, waardoor hij/zij meer grip krijgt op de directe wereld om zich heen. Voorlezen over een onderwerp waar het kind op dat moment erg mee bezig is (angst, dood, ziekenhuisopname etcetera) kan ook steun bieden en een goede manier zijn om met het kind in gesprek te komen over deze onderwerpen.

Maar ook het gevoel van veiligheid dat kinderen krijgen, het plezier dat kinderen beleven aan het voorlezen en de exclusieve aandacht die ze krijgen tijdens het voorlezen, zijn van belang voor de ontwikkeling van het kind. En het samen lezen van een boek kan ook helpen rust en regelmaat te brengen. Kinderen komen tot rust tijdens het voorlezen en door op vaste tijden voor te lezen kan er regelmaat en vaste structuur in de dag geboden worden. Zo kan voorlezen een goed onderdeel zijn van het ritueel voor het slapen gaan.

Waarop letten bij het voorlezen.

Veel ouders lezen voor bij het slapen gaan, maar voorlezen kan op ieder moment van de dag. Wel is het goed om de rust te nemen om voor te lezen en het liefst ook een rustige omgeving te kiezen om voor te lezen. Al kan in de auto of in de wachtkamer bij de tandarts ook een hele leuke afleiding zijn voor het kind. Hoe lang er voor gelezen wordt hangt vooral af van het kind. Kinderen geven zelf duidelijk aan wanneer hun aandacht verslapt. Bij jonge kinderen is het beste om te kiezen voor een kort verhaal zodat het boek/ verhaal in een keer uitgelezen kan worden. Wanneer het kind dan nog meer voorgelezen wil worden, kan nog een verhaaltje voor gelezen worden. Bij jonge kinderen is het ook belangrijk aandacht te besteden aan de plaatjes in het boek. En herhaling vinden jonge kinderen erg leuk. Het is dan ook goed een boek meerdere keren te lezen. Kinderen leren hierdoor het verhaal beter begrijpen en leren voorspellen wat er gaat gebeuren.

Vaak komen kinderen tijdens het voorlezen met vragen en opmerkingen. Het is goed hier op in te gaan en met het kind te praten over het verhaal, maar het verhaal daarna wel weer op te pakken. Nadat het boek/ verhaal dan uit is, kan nog even verder gepraat worden. Wanneer het kind zelf niet met reacties op het verhaal komt, kan het goed zijn vragen te stellen.
Overigens, ook al voordat er gestart wordt met voorlezen kan er met het kind over het boek gepraat worden. Zo kan de kaft van het boek bekeken worden en kunnen de ouder en het kind samen bedenken waar het boek over zal gaan.

Staking Amsterdamse scholen op 14 maart.

Op 14 maart zullen ook de scholen in Amsterdam wederom staken voor verlaging werkdruk, aantrekkelijk houden en maken van het vak leerkracht en een evenredige beloning conform onze collega's in het voortgezet onderwijs. Op deze dag zal de school dicht zijn en zullen collega's in actie komen. U kunt wel gebruik maken van de BSO ( tegen betaling).Neem hiervoor contact op met Impuls. 

Groep 3 naar theater 19 maart
Op 19 maart gaat groep 3 naar  de dansvoorstelling “Kokers” gedanst door het gezelschap “Dadodans/Gaia Gonnelli” in het theater “De Ruimte”. In deze subtiele door twee dansers gedanste voorstelling hebben de dansers zowat alle spel en dansmogelijkheden met kartonnen kokers uitgezocht en benut. Met deze kokers bouwen ze hun eigen wereld en spelen ze hun eigen bedachte spelletjes. En zoals dat met spelletjes gaat, soms gaat dat goed en soms ook niet. Dit sluit aan bij het thema constructies en gebouwen. 

Week van de lentekriebels

Afbeeldingsresultaat voor lentekriebels 2018
Op 19 maart start ook de week van de lentekriebels ( inmiddels bekend van de tv serie de luizenmoeder). De Week van de Lentekriebels is een nationale projectweek waarbij in het basisonderwijs een hele week relationele en seksuele voorlichting gegeven wordt. Elk jaar staat er een thema centraal. Dit jaar is dat het thema Anders?! We besteden aandacht aan diversiteit. Dit is een breed thema en gaat over seksuele diversiteit, gender, verschillende religies en culturen. Maar ook over ziekte en beperking. Iedereen is daarin uniek. Op onderstaande link vindt u meer informatie over de week van de lentekriebels. 

Lentekriebels: Informatie voor ouders

Kunstschooldag voor groep 8, 23 maart
Op 23 maart gaat groep 3 diverse theaters af in Amsterdam waar verschijdene optredens zijn. Bijna alle basisscholen doen mee met deze kunstschooldag. Vervoer is gratis en de leerlingen zullen de hele dag an theater naar theater gaan.

 StadsschouwburgThe MessageStedelijkmuseum

Paasverhaal en ontbijtAfbeeldingsresultaat voor paasverhaal
Op donderdag 29 maart is het paasontbijt en in deze week zal het paasverhaal op een ludieke manier  verteld worden. Vrijdag goede vrijdag is een vrije dag voor de kinderen evenals maandag 1e Paasdag. Afbeeldingsresultaat voor paasontbijt

Voor de actuele kalender raadpleeg de volgened link: Kalender van de EP


Foto's

Video's

Meer informatie