Gezonde School Gezond eten en drinken

 

Vignet gezonde school
Wij hebben het vignet Gezonde School in het schooljaar 2016-2017 behaald. Dit is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Wij mogen ons nu drie jaar een Gezonde school noemen. 

Op school zijn kinderen de hele dag in de weer. Ravotten op de speelplaats, bewegen in de gymles of speellokaal en opletten in de klas. Dat vraagt heel wat energie! Daarom is het zo belangrijk dat kinderen ’s morgens goed uitgerust op school komen en een gezond en verantwoord ontbijt genuttigd hebben.

’s Morgens rond 10.00 uur, mogen de kinderen iets eten en drinken in de klas. Want een hapje en drankje tussendoor houdt kinderen fit en geconcentreerd. Goed gekozen dranken en tussendoortjes kunnen de voeding aanvullen en zorgen dat uw kind alles binnenkrijgt wat het nodig heeft.​​​

We vertellen u graag welke afspraken we hierover hebben op​​​ school en in de klas.
We geven ook enkele tips over welke dranken en tussendoortjes het meest geschikt zijn om aan uw kind (mee) te geven.​

Drinken: Op onze school drinken we eigenlijk alleen maar water, mocht uw kind dat niet zo heel erg lekker vinden, dan mag thee zonder suiker ook of halfvolle melk. Op school zijn 2 watertappunten (hoofdgebouw en dependance) waar kinderen altijd hun beker of bidon met fris water kunnen vullen.

Welke tussendoortjes kan ik mijn kind best geven, qua eten?
Een tussendoortje moet wat extra energie geven zonder voor overdaad te zorgen. Een tussendoortje is niet bedoeld als maaltijd. Vers fruit is hét tussendoortje bij uitstek. Kinderen eten er doorgaans te weinig van. Stimuleer uw kind om minstens 1 x per dag een stuk fruit te eten en varieer met verschillende soorten. Een appel, banaan, mandarijn, ​aardbeien, kiwi etc. Groenten zoals tomaatjes, radijsjes, paprika, komkommer of worteltjes kunnen natuurlijk ook prima en soms wat aangevuld met wat gedroogde vruchtjes zoals vijgen, pruimen, abrikozen of dadels. Gedroogd fruit kan nooit de vervanger zijn van vers fruit, want door het drogen verdwijnt helaas alle Vitamine C uit het fruit, maar er zitten nog genoeg voedingsstoffen in om gedroogd fruit gezond te kunnen noemen. Het is rijk aan vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium en vezels. Het grootste gevaar van gedroogd fruit is alleen dat je er gaatjes van kunt krijgen, want ze zijn erg zoet en plakkerig.  
​​
 

lunchtrommels.jpg 

 

Gezonde lunch op school:
Eén, twee (of eventueel meer) boterhammen met gezond beleg. 

Bijvoorbeeld :
-volkoren boterhammen met 30+ kaas, zuivelspread, aardbeitjes en groente zoals plakjes komkommer, radijs of reepjes paprika.
-volkoren boterhammen met appelstroop
-dubbele volkoren boterham met halvarine of margarine en een omelet van 1 ei met geraspte kaas
-dubbele volkorenboterham met reepjes avocado.
dubbele volkoren boterham met gemengde notenpasta/ hazelnootpasta of pindakaas zonder suiker. Een paar frissen plakjes komkommer in een doosje ernaast is ook lekker

tips:
-Beleg je brood niet met snel bederfelijke vleeswaren zoals rosbief, fricandeau of filet americain.
-Maak de boterhammen met kaas 's avonds klaar en leg ze in de vriezer. dan zijn ze ontdooit zonder zweterig te zijn in de middag.

Meer informatie is te vinden op : www.voedingscentrum.nl  
gezonde voeding.png