Nieuwsbrief 10

  • Gemaakt op: 23-3-2016 09:40
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Alex Heinis
  • |
  • Auteur:  
  • |
  • Fotograaf:  

​​​​​​

Gezocht: creatieve ouders die ons nieuwe logo op de gevel vorm willen geven

Ons mooie nieuwe logo moet natuurlijk ook de buitenkant van onze school opsieren. We willen niet meteen het oude bord vervangen door een nieuwe perspex-plaat. Onder de ouders van de Bron zit veel creatief talent. Wie wil nadenken over het vormgeven van ons logo op de buitengevel?

De Bonnenkoningin, een verhaal voor groep 8

Maandag 7 maart kwam Karel Baracs naar de Bron. Groep 8 had het lokaal omgetoverd in een theater voor een bijzonder verhaal uit de 2e Wereldoorlog. De Bonnenkoningin vertelt het waargebeurde verhaal van een Amsterdamse verzetsgroep. De leerlingen waren diep onder de indruk. Ze hebben anderhalf uur geluisterd naar de theatrale vertelling. De aanwezigheid van de neef van de Bonnenkoningin maakte de voorstelling extra speciaal.

De leskist over Hindoeïsme komt weer in de school

Deze keer leren en beleven we meer over Holi. Holi is een Nieuwjaarsfeest: de Hindoekalender ziet er iets anders uit en rond maart begint het nieuwe jaar. Lentefeest: Holi valt samen met het begin van de lente. Bezinningsfeest: het begin van de lente is een mooi moment voor bezinning. Familiefeest: je viert Holi natuurlijk met je dierbaren, je sluit het verleden af en maakt met z'n allen een nieuwe start. Feest van eenheid: kinderen worden bestrooid met gekleurd poeder. Door de kleurtjes ziet iedereen er hetzelfde uit en kun je geen onderscheid te maken. Holi valt dit jaar op 23 maart.

 Uitnodiging voor de Paasviering

Op 24 maart vieren we Pasen. We starten met een heerlijk Paasontbijt in de groepen, verzorgd door de Ouderraad. De ouders genieten van hun eigen ontbijtje in de speelzaal.

Na het ontbijt is er een viering in de aula. Net als met de kerst, splitsen we de groepen, zodat er ruimte is voor de kinderen én ouders.

We zijn nog bezig met de voorbereiding: meer informatie over het thema en de groepsindeling volgt later.

Wat we al wel weten: een paashaas kan niet zonder hulpouders! De OR kan hulp gebruiken bij de voorbereiding en het bereiden van het ontbijt. Meld je aan via bron.or@askoscholen.nl

 

Leerlingtevredenheidsmeting

Het ministerie van onderwijs vraagt scholen om 2-jaarlijks een onderzoek te doen onder leerlingen uit de hoogste groepen naar sociale veiligheid en tevredenheid. Een leerling-variant op het onderzoek onder ouders eerder dit schooljaar. In de komende weken vullen leerlingen uit groep 6, 7 en 8 zo'n lijst in. Dit gebeurt via de computer, op school. Het onderzoek is anoniem en de resultaten gebruiken we om groepsgesprekken in de klas aan te gaan en verbeteringen in de school te realiseren.

Uiteraard delen we de uitslag ook graag met ouders, via de nieuwsbrief en wellicht in de Thee met de directie.

 MR

Woensdag 9 maart vergaderde de MR over lopende schoolse zaken. Zo is de groepsindeling voor volgend jaar besproken en vastgesteld. Die indeling ziet er anders uit dan dit jaar. De komende 2 weken zijn er informatieve bijeenkomsten voor de ouders over de indeling volgend schooljaar. Jullie ontvangen daarvoor per groep bericht via parnassys.

 De MR vergadert 18 mei opnieuw. Als je iets op de agenda wilt zetten of een punt wilt bespreken met de MR kun je de MR bereiken via bron.mr@askoscholen.nl

 Beeldende vorming: onderzoekend leren

Eén van de verbeterpunten waar we dit jaar verder aan werken is de opzet en samenhang van ons beeldende onderwijs. De lessen en workshops met Peter Smit waren daar onderdeel van. Doel van deze workshops was het kennismaken met de beroepspraktijk van een kunstenaar, maar ook het onderzoeken van een techniek en het kijken naar voorbeelden van kunstenaars.

 In de afgelopen week zijn er workshops geweest van Heidi en Judith in de school. Zij lieten de kinderen kunst maken die ook weer verdween. Het onderzoeken en maken was de kunst, het resultaat hoefde niet mooi te zijn en bestaat alleen nog in de herinnering of op een foto.

Groep 6 heeft onderzoek gedaan met zelfgemaakte kwasten. Kun je ook schilderen met een plastic bekertje? Wat is het effect van een kwast van schilderstape?

In de kleutergroepen werden schaduw-beelden gemaakt en in de groepen 7 en 8 werd gewerkt rond het thema 'Dit is geen stoel'.

 Heidi en Judith komen, dankzij subsidie van Mocca, ook nog in de andere groepen.

Naast workshops van kunstenaars voor de leerlingen, gaat het team ook aan de slag. Donderdag 24 maart in de middag leren we te werken met de nieuwe methode voor beeldende vorming 'Laat maar zien'. Deze methode is ook gebaseerd op de principes van onderzoekend leren.

Verkeersouder gezocht

In Amsterdam zijn op een flink aantal basisscholen verkeersambassadeurs actief die mooie dingen doen om het verkeersbewustzijn bij kinderen en hun ouders te stimuleren. Ook de Bron zoekt een verkeersambasadeur. Er is een nieuwsbrief waarin je meer kunt lezen over deze rol. De gevraagde inzet is beperkt. We hopen van harte dat er tenminste één ouder is, die hier tijd voor wil maken.

Nieuwsbrief Verkeersambassadeurs in actie!

 Nieuwe naschoolse activiteit: Engelse les

Bericht van Joy, moeder Tobias, groep 6:

Sommige ouders van de Bron zijn geïnteresseerd om hun kinderen een voorsprong te geven in het leren van Engels, al voordat ze in groep 7 op de Bron ermee beginnen.

Dit is nu mogelijk!

Ik ben een ervaren, native, gecertificeerd lerares Engels (TEFL) en ik wil hier op de Bron Engelse lessen gaan geven. Ik wil de Bron bedanken voor het aanbieden van lesruimte hiervoor!

NA SCHOOLTIJD ENGELSE LES OP DE BRON

Wanneer: Woensdagmiddag 1300-14 00 uur

Wie: Alle kinderen vanaf groep 5, beginners - vergevorderd 

Kosten: Enkele les 3 euro  / Strippenkaart 5 lessen 12 euro

Geïnteresseerd? Je kunt mij bereiken via elizehr10@gmail.com of via 06-1402 1086

Schrijf je snel in, zodat we snel daarna kunnen beginnen!

 

Winstpakker!

Het blijkt weer nodig te zijn om de regels over het eten en drinken op school te herhalen:

Om 10 uur:

  • water en fruit. Voor slechte ontbijters een boterham.

 Bij de lunch:

  • melkproducten of water en lekkere boterhammen.

 Wat niet mag:

  • Pakjes drinken (ook geen light- en sportdrankjes)
  • Koeken (ontbijtkoek, mueslikoek etc)

 Waarom? Omdat we al genoeg suiker binnen krijgen!

 

Week van het geld

Deze week is het de week van het geld, bedoeld om kinderen meer bewustzijn bij te brengen over geld. Op de Bron doen we niet mee aan deze week (Pasen en Holi vragen onze aandacht en lestijd). Op de website www.weekvanhetgeld.nl staan activiteiten en tips voor elke leeftijd. Heel interessant voor ouders en kinderen is bijvoorbeeld 'het zakgeldcontract', de toverspaarpot en andere leuke activiteiten om het gesprek aan de keukentafel op gang te brengen. De website komt uit onverdachte hoek: van het ministerie van financiën.

​De verhalenverteller, de Paasviering, beeldende vorming en meer..

Foto's

Video's

Meer informatie