17-18 Nieuwsbrief 8

  • Gemaakt op: 15-2-2018 00:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Alex Heinis
  • |
  • Auteur:  
  • |
  • Fotograaf:  

Cultuureducatie op de Bron

Op de Bron besteden we veel onderwijstijd aan culturele en beeldende vorming. Dat doen we omdat we een brede vorming belangrijk vinden en om kinderen hun talenten te laten ontdekken. Bovendien kun je taal- en rekenvaardigheden ook ontwikkelen in deze beeldende vakken. In deze nieuwsbrief een toelichting op de keuzes die we daarin maken en een vooruitblik op zaken die komen gaan.

Bouw-Werk lessen door juf Heidi

Sinds het begin van dit schooljaar krijgen alle groepen 2x3 lessen Beeldende Vorming in het Breintrein Lokaal. De lessen worden gegeven door beeldend kunstenaar en workshopdocent Heidi de Geus ( moeder van Keije gr 7 en Silke gr 3). Leidraad voor deze lessen vormen de culturele competenties: Onderzoeken, Creëren en Reflecteren.

Tijdens deze lessen gaat het om procesgericht werken en is het eindresultaat minder belangrijk: wat wil jij maken van het aangeboden materiaal, wat vind jij interessant en kun je zelf een oplossing bedenken voor een probleem? De kinderen mogen tijdens de lessen samenwerken. Voor sommige kinderen is timmeren een zoektocht op zich, andere kinderen willen een heel verhaal vertellen met hun bouwwerk. Dat kan allemaal.  In de eerste serie lessen vormde het materiaal de inspiratiebron. Wat kun je ermee, hoe kun je het vormen? In de tweede serie vormt het werk van kunstenaar Alexander Calder de inspiratiebron.

Onderzoek-schetsboek

Alle kinderen krijgen een schetsboek waar we iedere les mee beginnen. We doen tekenspelletjes en tekenen de bouwwerken en elkaar na.

Neem eens een kijkje bij de presentatie van de bouwwerken in de aula of op de tweede verdieping !

Groepsdoorbroken lessen beeldende vorming

Bijna iedere vrijdagmiddag zijn er lessen beeldende vorming door de leerkracht in de klas. We werken met een methode Laat maar zien! Deze methode combineert kunstbeschouwing, beeldende technieken en uitdrukkingsvaardigheid. Vanaf 23 februari hebben we 3 vrijdagmiddagen achter elkaar waarin leerlingen van groepen 3-7 door elkaar een extra lange les volgen bij één van de juffen of meesters.

Dansdag

Ook dit jaar gaan we weer aan de slag met de dansers van het Nationaal Ballet. Op donderdag 12 april maken we met de hele school de voorstelling Don Quichot. We sluiten in de middag af, tijdstip én locatie nog onbekend, met een voorstelling voor alle ouders.

Mochten jullie nog een idee hebben voor een (betaalbare) zaal op loopafstand waar circa 400 mensen in kunnen, dan horen we dat graag. Wellicht is er iemand met connecties op het Westergasterrein?

Culturele taallessen door de Verhalenfabriek

De Verhalenfabriek is specialist in lesprogramma's die leerlingen op een prettige manier lees-en taalmeters laten maken (aanvullend op de gebruikte methode). Door aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en met behulp van verhalen en liedjes. Zo krijgen kinderen extra taal zonder dat ze er erg in hebben.

Twee keer per jaar krijgen de groepen een dag les van een Verhalenverteller van de Verhalenfabriek. Tijdens die dag is de juf of meester dan bezig met het voorbereiden van de komende periode of het schrijven van de rapporten. Zo proberen we de werkdruk op de Bron te beheersen. Het voordeel van de Verhalenfabriek is dat de invaller met een gedegen programma komt, dat ze zelf erg goed kennen en waarvan ze weten dat het bij de belevingswereld van de kinderen aansluit. Zo is de kwaliteit gegarandeerd.

Dagprojecten beeldende vorming van de nieuwe zoete inval

Bij de nieuwe zoete inval zijn kunstenaars aangesloten die een dagvullend programma hebben ontwikkeld, afgestemd op de leeftijd van de kinderen. In geval van ziekte van een leerkracht bellen we regelmatig één van deze kunstenaars om de afwezigheid van de juf of meester op te vangen. De inhoud van de dagen staat als een huis, maar de gewone lessen komen wel te vervallen. Daarom kunnen we dit een beperkt aantal keren per jaar doen, omdat we anders in de knel komen met de rest van de lesstof.

Nieuwe folder naschoolse activiteiten

Na de voorjaarsvakantie beginnen er weer nieuwe naschoolse activiteiten. Ontdek je talent en geef je op voor een zomerse zeilcursus, ga op avontuur bij het Woeste Westen, programmeer je eigen spel op de computer, ontwerp mini kleertjes voor je Barbie, leer grafische druktechnieken bij juf Heidi of dans de sterren van de hemel!  Je kunt je inschrijven vanaf vrijdag 16 februari via www.naschoolseactiviteiten-amsterdam.nl ; hoe eerder je je inschrijft, hoe meer kans op een plekje.  Neem voor meer informatie contact op met talentmakelaar Esther Blok, eblok@dock.nl of bel 06 – 204 109 20

Vrijdag 16 februari inschrijfochtend naschoolse activiteiten in de Ouderhal

Voor wie hulp nodig heeft bij het inschrijven voor de naschoolse activiteiten staan er op vrijdagochtend laptops en helpende handen klaar in de Ouderhal. Neem je stadspas mee voor een fikse korting!

Wintersportlessen tijdens de gym!

De Olympische Winterspelen zijn van start! West Beweegt organiseert daarom in samenwerking met de Nederlandse Ski Vereniging de Wintersport Experience. Op de Bron zullen we de hoogste groepen op een bijzondere manier kennismaken met wintersport.

Op donderdag 15-02 zullen de groepen 5 t/m 7 tijdens de gymlessen skiën, snowboarden, biatlonnen en curlen. Voor een echte wintersportbeleving worden er simulatoren, ergometers en interactieve games gebruikt. 

De kinderen worden begeleid door onder andere professionals. 

Hiernaast organiseert West Beweegt ook andere leuke wintersportactiviteiten. Kinderen kunnen op woensdag 14 februari van 12.30 tot 16.30 uur gezellig schaatsen, curlen, ijshockeyen en zelfs sneeuwballen gooien! Locatie: speeltuin Plan West (Van Speijkstraat 65A).

Op woensdag 21 februari organiseren we dezelfde activiteiten! Van 14.00 tot 16.00 uur op het Cruyff Court in Bos en Lommer (Berceusestraat 69, vlakbij metrostation De Vlugtlaan). Alle activiteiten zijn gratis.

Oudergesprekken

Op veel deuren hangen al lijsten voor de oudergesprekken. Mochten de voorgestelde tijden echt niet uitkomen, overleg dan met de leerkracht.

Gescheiden ouders adviseren we dringend om gezamenlijk een afspraak te maken. Het is belangrijk dat beide ouders dezelfde informatie hebben en dat kan het beste in één gesprek waarbij iedereen aanwezig is. Zo voorkomen we misverstanden.

Voor ouders die het Nederlands te weinig spreken voor een goed gesprek, roepen we de hulp in van de tolkentelefoon.

Onderwijsavond middenbouw (groep 3-4-5): Hoe kan ik mijn kind helpen?

Donderdag 15 februari van 17 tot 18 uur een bijeenkomst met veel praktische informatie over het stimuleren en begeleiden van de ontwikkeling van je kind.

Verslag 'In gesprek met….'

Met ruim 30 ouders zijn we op 24 januari in gesprek geweest over wensen voor de Bron. Het was een inspirerend gesprek. In de ouderkamer hangt een beeldverslag van de ochtend. Dat beeldverslag wordt nog nader uitgewerkt en met jullie gedeeld.

www.lerarentekortisnu.nl

Op deze website geven scholen door hoe ze de dagelijkse problemen van het lerarentekort opvangen. Ook wij doen dat. Op maandag 12 februari is meester Bart een extra dag komen werken omdat juf Odilia ziek is. Dinsdag 13 februari moeten juf Debbie en meester Bart met behulp van onderwijsassistent Fatima drie groepen les geven. Gelukkig gaat de griepgolf (nog) aan ons voorbij.

Ons beleid bij ziekte van een leerkracht:

  • Een vervanger zoeken (parttimer, uitzendbureau)  
  • Beeldend project van de Zoete Inval
  • Ambulante medewerker voor de groep (juf Eefje, Rosanne, Riemke, Debbie)
  • Groep verdelen
  • Groep naar huis…….

Nieuwsbegrip voor ouders

In de Ouderhal staat een groot prikbord waarop wij regelmatig krantenartikelen ophangen die gaan over onderwijs. Deze week: minister Slob die ouders wijst op de waarde van een VMBO-diploma; 'Leren hoeft niet leuk te zijn' over 'leuke' lesmethodes waar je te weinig van leert.

Kom je zelf een artikel tegen dat je graag wil delen? Hang het op!

Staking op 15 maart

POfront en de bonden hebben een akkoord bereikt met het ministerie over het versneld inzetten van de gelden om de werkdruk te verlagen. De salariseisen zijn nog steeds niet ingewilligd. In Noord-Holland wordt gestaakt op 15 maart. Over de invulling van die dag ontvangen jullie nog nader bericht. 


Een nieuwsbrief met
- veel aandacht voor cultuureducatie op de        Bron: de bouw-werklessen van juf Heidi, 
  weer een dansdag (12 april),verhalenfabriek
  en groepsdoorbroken crea-lessen op vrijdag.
- De onderwijsavond op 15 februari(midden-
   bouw groep 3-4-5) over "Hoe kan ik mijn
   kind helpen?". Aanvang 17 uur.
- Nieuwe naschoolse activiteiten: inschrijving
  van vrijdag 16 februari a.s.
- Nieuwsbegrip voor ouders
- 15 maart Stakingsdag
- evm.

Foto's

Video's

Meer informatie