Reageren op aanslagen en geweld

  • Gemaakt op: 22-3-2016 00:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Rinus Goede
  • |
  • Auteur:  
  • |
  • Fotograaf:  
nieuwsflits 22 maart 2016


Arkade

Jan Tooropstraat 136
1061 AD AMSTERDAM


T 020-614 62 62
E info@arkade.nl
I www.arkade.nl

 

 

Gevestigd in de Hogeschool iPabo Amsterdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Reageren op aanslagen en geweld
 
Vandaag werden wij gebeld door een schooldirecteur die ons vroeg naar tips om met kinderen te spreken over de verschrikkelijke aanslagen van vandaag in Brussel. In deze nieuwsflits volgen twaalf tips om het gesprek met leerlingen aan te gaan over de aanslagen van vandaag en vorige week, maar ook over andere moeilijke of complexe onderwerpen uit de actualiteit.
 
Voor verdere ondersteuning en advies, mail of bel de onderwijsbegeleiders van Arkade.

Ervaringen van geweld

Met de recente aanslagen in Turkije en België en de regelmatig terugkerende dreigingen van terreur lijkt onze wereld steeds onveiliger te worden.
De dagelijkse ervaring van mensen in oorlogslanden dat je je leven niet zeker bent, wordt nu ook herkend door mensen in Brussel, Ankara en Istanbul. Die ervaringen treffen ook ons: onze scholen, onze leerlingen. Wie het nieuws ook maar enigszins volgt – en wie kan daar niet aan ontsnappen? – wordt geconfronteerd met de gevolgen van het geweld in de wereld van vandaag.
 
 

In gesprek met kinderen

Het is aan ouders en leerkrachten om kinderen op te vangen en met hen in gesprek te gaan over wat zij zien, horen, denken en voelen.
-     Om ervoor te zorgen dat de leerlingen vooral correcte informatie hebben en niet reageren op indianenverhalen.
-     Om ruimte te geven aan angst en boosheid bij de kinderen, maar evengoed aan twijfel of misschien zelfs begrip. Zorg er daarom voor dat alle leerlingen de ruimte krijgen om hun gedachten en hun gevoelens te uiten, om daarover te spreken met anderen, en in de dialoog hun mening te toetsen en te ontwikkelen. Ook als hun mening in eerste instantie botst met die van u.
-     Om stil te staan bij de rouw en alle gevoelens van angst en verdriet. Maar ook bij de mogelijke motivaties van de aanslagplegers en de mensen die ze misschien vertegenwoordigen. En bij het geweld dat dagelijks in bijvoorbeeld Syrië of Koerdistan plaats vindt.
-     Om duidelijk te kunnen maken dat je boos of verongelijkt kunt zijn, maar dat het plegen van aanslagen met bommen en geweren echt niet kan en nergens toe leidt.

Komende vrijdag: dag van gebed

Aanstaande vrijdag is het Goede Vrijdag. De dag waarop christenen stilstaan bij de gewelddadige dood van Jezus. Een dag waarop zij de moed en de hoop zouden kunnen verliezen, als zij niet zouden geloven in de kracht van liefde en solidariteit.
 
De Raad van Marokkaanse Moskeeën heeft het Nederlands Israëlisch Kerkgenootschap, de Raad van Kerken en de moskeeën in Nederland opgeroepen om deze vrijdag uit te roepen tot een gezamenlijke dag van gebed. Het idee is om op deze dag te bidden voor meer vrede in de wereld, ter nagedachtenis aan de slachtoffers van geweld.
Scholen die in de komende week een paasviering houden en leerkrachten of teams die aandacht willen besteden aan Pasen kunnen misschien aansluiten bij dit verbindende initiatief.
 
 
 
12 Tips om met leerlingen in gesprek te gaan over een moeilijk onderwerp

 
1.   Wees je bewust van je eigen gevoelens wanneer je met je kinderen in gesprek gaat over een moeilijk en complex onderwerp. Het is fijn als je met de emoties onder controle zo’n gesprek aan kunt gaan.
 
2.   Laat het kind het gesprek leiden. Stimuleer het kind om te vertellen wat het heeft gehoord, wat de zorgen en angsten zijn. Vertel dat alle vragen gesteld mogen worden en besteed uitgebreid aandacht aan de emoties die het kind heeft.
 
3.   Wanneer kinderen stil zijn betekent het niet dat ze niet meekrijgen wat er gebeurt. Alle kinderen zijn verschillend en sommigen voelen zich niet comfortabel bij een groepsgesprek over een moeilijk onderwerp. Geef de kinderen aan dat ze altijd bij je terecht kunnen wanneer ze vragen hebben. Soms komen kinderen wat later met vragen. Dit kan komen doordat ze het nieuws later oppakken of omdat ze op school opnieuw geconfronteerd worden met het nieuwsfeit.
 
4.   Radio, tv en internet geven ons 24 uur per dag nieuws: stel een limiet. Al gauw zijn we heel veel uren per dag met het nieuws bezig wanneer er iets heftigs gebeurt. Kinderen krijgen hier veel van mee, ook al lijken ze geen aandacht te hebben. Het is goed om gezette tijden aan te houden voor het kijken of bespreken van nieuws.
 
5.   Bespreek specifieke angsten. Kinderen kunnen angstig worden van dit soort situaties. Ze betrekken het bijvoorbeeld op hun eigen leven. België is niet ver weg. Misschien zijn ze er geweest. Sussen en zeggen: “Maak je geen zorgen, er zal ons niets gebeuren” heeft geen zin. Kinderen voelen het aan wanneer je valse of onrealistische zekerheden geeft. Wat wel interessant is om samen met het kind te bekijken wat we tegenover angst kunnen zetten: vertrouwen, samenzijn, mooie dingen.
 
6.   Bespreek wat er allemaal wordt gedaan om iedereen in veiligheid te houden. Je kunt uitleggen dat je als school, leerkracht of ouder alles doet om de kinderen veiligheid te bieden. Dat de politie er alles aan doet om de mensen in veiligheid te brengen en dat de politie in Nederland ook zorgt voor veiligheid.
 
7.   Wees je bewust van de leeftijd van de kinderen. Jonge kinderen kunnen nog magisch denken, kinderen van zes zijn erg geïnteresseerd in feiten. Weer oudere kinderen (9 jaar) kunnen gruwelen bij de feiten. En pubers zijn bezig met een losmakingsproces (op eigen benen staan).
 
8.   Detailmanagement is belangrijk. Je kunt er over praten met kinderen, dit is belangrijk. Kinderen hoeven niet alle details te weten. Maak hierin een keuze.
 
9.   Zeg iets over de relativiteit van dit soort gebeurtenissen. Je kunt niet zeggen dat het nooit meer zal gebeuren. Het lijkt nu misschien wel of er heel veel gebeurt, maar dat betekent niet dat hier elke dag zoiets gebeurt. Het blijven relatief gezien zeldzame gebeurtenissen. 
 
10. Onderzoek mogelijkheden om weer rustig te worden. Je kent de kinderen en weet wat hen afleiding en ontspanning geeft. Samen met de groep brainstormen kan natuurlijk ook. Een ouder: “Mijn zoon van 9 wordt rustig wanneer hij het liedje ‘Als ik de baas zou zijn van het journaal’ van Kinderen voor Kinderen hoort. Hij bedenkt dan allemaal leuke dingen die hij in het nieuws zou willen vertellen. Als tegenhanger van al het nare nieuws.”
 
11. Houd je aan de routine van de dag en zorg ook voor ontspannen tijd met elkaar. Wanneer kinderen angstig zijn is het goed om tijd samen door te brengen. Ook de routine van de dag geeft kinderen veiligheid.
 
12. Wanneer je het nieuws ziet, benadruk dan wat de hulpverleners allemaal doen. “Dat er zoveel mensen zijn die helpen, dat er zoveel mensen zijn op de wereld die zorgen voor een ander!”
 

Foto's

Video's

Meer informatie