Groep 2-3

Welkom in groep 2/3 van Meester Bart (ma, wo-vr) & Juf Sara (di)
Dit jaar een nieuwe (combinatie)groep bij ons op school. We zijn nu een aantal weken bezig en het blijkt een fantastische combinatie te zijn! De werkwijze van groep 1/2 krijgt dit jaar vervolg in groep 3. Dit houdt concreet in dat ook groep 3 thematisch werkt en spelend leert. Er zijn veel hoeken waar groep 2 én groep 3 samen spelend leren onder het motto:

‘Samen als het kan, apart als het moet.’


 

Hoe ziet een dag in groep 2/3 eruit?

Iedere ochtend begint klassikaal in de kring. Samen nemen we de dag door en bespreken we de regel van de dag. Deze mogen de twee helpende handjes kiezen. Na een kwartiertje gaat groep 3 zelfstandig aan hun eigen tafel werken aan een taalactiviteit. Dit kan een werkvorm uit veilig leren lezen zijn, maar dit kan ook een taal/letteractiviteit zijn gekoppeld aan het lopende thema. Groep 2 blijft zitten in de kring bij de leerkracht. Zij doen een activiteit gericht op het fonemisch bewustzijn (rijmen, lettergrepen klappen, hakken/plakken, luisteren naar beginklank).

Na een tijdje gaat groep 2 naar buiten met een andere leerkracht en krijgt groep 3 een leesles uit de methode veilig leren lezen (de kim-versie). Tot januari leren we eerst alle letters, daarna leren we ook moeilijkere klankcombinaties lezen en spellen. Dit doen we door veel te lezen, te werken met de software op de computer, te stempelen en door woorden te maken op de magnetische letterdoos.


  

 

Als we allemaal buiten gespeeld hebben en in de kring gegeten en gedronken hebben gaat groep 2 zelfstandig werken aan een door de leerkracht voorbereide activiteit en gaat groep 3 schrijven. Tot de herfstvakantie schrijft groep 3 nog geen letters. We oefenen de eerste weken, met twee handen (tweezijdig), verschillende schrijfpatronen met krijt op een krijtbord. Op deze manier verbinden en verbeteren we de innerlijke spraak aan het schrijven. We werken aan de lateralisatie (rechts/links). Na de herfstvakantie starten we met het leren van het verbonden schrift. Na het schrijfkwartier gaat ook groep 3 spelen/werken in de hoeken. De leerkracht begeleidt, observeert en speelt mee.

De ochtend eindigt met een gezamenlijke les in de kring. Dit kan zijn: Engels, muziek (van Juf Laura), begrijpend luisteren, woordenschat, kunstbeschouwing of Goed Gedaan (onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling).


Na de overblijf starten we weer met groep 2 en 3 in de kring en doen we een rekenactiviteit (gecijferd bewustzijn). We werken met handpoppen zodat de kinderen direct weten aan welk doel we werken (bijvoorbeeld Tom de Teltijger voor het tellen en Miep de Meetmuis voor het meten en wegen). Groep 2 krijgt daarna een rekenverwerking met concreet materiaal en groep 3 verwerkt de aangeboden instructie in het platte vlak in het werkboek (wij werken op school met de rekenmethode Wereld in Getallen). Hierna is er in de middag naast even buitenspelen nog voldoende tijd om thematisch te werken in de hoeken; groep 2 en groep 3 samen. Leren met en van elkaar.

 


 

Kom gerust eens kijken bij ons in de klas! Of kijk op de facebookpagina www.facebook.com/admiraalderuyterschool.

Groetjes,

Groep 2 (Sam, Elvia, Roef, Quinten, Ilias, Juna, Abbey, Daigo, Fien, Kid, Aylin, Pepijn en Fien) & Groep 3 (Douae, Kira, Adam, Ryan, Sam, Laura, Heven en Lea).


 Nieuws uit de groep