Ze wordt er blij van, van de kinderen die naar school komen met hun instrument, van de muziek in de school en van alle creatieve uitspattingen in woord en beeld. Basisschool De Botteloef is sinds vorig jaar een Cultuurprofielschool en dat werpt zijn vruchten af. Niet alleen op school, maar ook in de wijk én daarbuiten! Fieke Roffelsen, adjunct-directeur van De Botteloef, vertelt.
De Botteloef is een kleinschalige school met een goede sfeer en weinig verloop. Veel leerkrachten werken hier al jaren. Iedereen voelt zich hier gewaardeerd. We merken dat ook aan stagiaires die langer bij ons willen blijven. Als Cultuurprofielschool hebben we veel met externen te maken en ook zij zeggen: we voelen ons onderdeel van de school en van het team!
Onderscheidend zijn
Als school denk je na over waar je onderscheidend in bent ten opzichte van de buurtscholen en hoe je dat naar buiten toe kan uiten. Wij waren al langer bezig met kunst en cultuur. Een collega opperde het idee om te kijken of de titel ‘Cultuurprofielschool’ iets voor ons zou zijn. We bleken aan de meeste voorwaarden al te voldoen. Uiteindelijk zijn we dit systematisch gaan uitbouwen.
Samenwerking
We maken gebruik van een groot netwerk waaruit we onze kennis halen. Zo werken we samen met het Leerorkest Amsterdam, met Noordjes Kinderkunst en met diverse schrijvers en uiteenlopende kunstenaars.
Wat biedt de Cultuurprofielschool?
Wat wij als Cultuurprofielschool specifiek bieden? We hebben het Leerorkest, waar alle kinderen vanaf groep 5 tot en met groep 8 een muziekinstrument leren bespelen. Er is de mogelijkheid om een thuisinstrument te krijgen zodat ze thuis kunnen oefenen. Ook is er het Schrijflab, in samenwerking met Noordjes Kinderkunst, waar de kinderen met behulp van schrijvers en illustratoren hun werk vormgeven in beeld en woord. En we bieden lessen beeldende vorming aan volgens een op maat gemaakte leerlijn, waarbij de kinderen worden gemotiveerd en geïnspireerd door een echte kunstenaar. Voor kinderen die onder schooltijd erg gemotiveerd zijn bij de culturele lessen is er na schooltijd een vervolg mogelijk bij bijvoorbeeld het Wijktalentorkest, diverse ateliers en danslessen van de DAT!school.
Voordelen Cultuurprofielschool
Wat we bieden heeft meerdere voordelen. Zo krijgen we terug dat leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen tijdens de lessen. De kinderen zelf zijn ontzettend enthousiast over het aanbod en het is een fijne uitlaatklep. Een kind is taalvaardig misschien niet zo sterk, maar kan zich wel uitleven met instrumenten. En kinderen die van huis uit nooit muziekles zouden krijgen komen er nu mee in aanraking. We verbreden hun wereld. We proberen ouders erbij te betrekken. Meerdere keren per jaar gaan we na schooltijd met ouders en kinderen naar musea. Wie weet maakt het dat ze ook zonder school eens een museum gaan bezoeken.
Zichtbaarheid van de school
Niet alleen in onze wijk maar ook daarbuiten is er meer interesse in onze school. Het ‘Cultuurprofielschool’ zijn draagt bij aan onze zichtbaarheid. Het maakt ons onderscheidend. Maar bovenal, en dat is toch wel het belangrijkste, levert het de school heel veel plezier op.