• In de spotlight

Als zij-instromer rolde ze 15 jaar geleden het onderwijsvak in. Twee weken nadat ze als directeur begon op basisschool De Bron sloeg corona toe en ging de school op slot. Toch was de kennismaking met de school hartverwarmend. Waarom koos Jolanda van der Molen voor het onderwijs, terwijl ze een familiebedrijf over had kunnen nemen? Dat vertelt ze zelf. 

Werken op basisschool De Bron

Met zowel het team als met de ouders kunnen we goed bouwen. Het is echt een hele fijne samenwerking met elkaar. Het team van De Bron is heel stabiel en loyaal aan de school. Een van mijn collega’s werkt hier al meer dan twintig jaar! Er heerst een prettige sfeer, een prettige gemoedelijkheid. Ik kan me voorstellen dat je hier graag werkt.

Van zij-instromer naar directeur De Bron

Ik ben opgeleid tot logopedist, maar besloot in ons familiebedrijf in de vervoerssector te gaan werken. Vijftien jaar geleden kwam ik tot de conclusie dat ik iets wilde doen met mijn passie: werken met kinderen. Ik wilde iets toevoegen aan de ontwikkeling van een kind. En kinderen kunnen je zo kunnen verrassen met hun kijk op de wereld.

Ik ging de PABO doen, terwijl ik nog in Noord-Groningen woonde. In mijn laatste jaar als LIO’er ben ik pas naar Amstelveen verhuisd. Ik heb 13 jaar op de school gewerkt waar ik mijn laatste stage heb gedaan. Een grote school met meer dan 600 leerlingen en 24 groepen, waar ik leerkracht was en later adjunct-directeur werd.

Na 13 jaar was ik toe aan verandering. Ik wilde directeur worden op een school met een andere populatie. Ik zocht naar een baan met meer diversiteit in een andere buurt dan waar ik woon. Ik vond een vacature bij De Bron, een kleinere buurtschool in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt. Ik was net twee weken directeur en toen ging alles vanwege corona op slot. In die wat gekke startperiode voelde ik me toch uitermate welkom. We hebben een sterk team en een hele fijne samenwerking met ouders.

Wereldburgerschap op De Bron

Wereldburgerschap is belangrijk op onze school. Naast vaardigheden als taal, rekenen en spelling is er oog voor de ontwikkeling hoe een kind zich ontwikkelt als mens. Burgerschap, identiteit, inclusiviteit, diversiteit, daar staan wij voor! En open staan voor elkaar. We zijn een vreedzame school maar hebben dat door in te zetten op wereldburgerschap breder ingezet. In Amsterdam groeien kinderen op in een internationale context. Op onze school hebben we veel nationaliteiten. Het is belangrijk dat we het gesprek met elkaar aan gaan. Dat kinderen leren om zich te verplaatsen in de ander en dat ze leren dat het niet bij iedereen hetzelfde gaat en werkt. Deze visie past bij onze school. We zijn divers in religie, achtergrond en opleidingsniveau. Dat maakt de school denk ik ook interessant om op te werken.

Het inzetten van talent

Bij ASKO kijken we naar het talent dat iemand heeft. Naast wat je doet voor je klas en de kinderen krijg je bij ons de ruimte om jezelf te verdiepen in bijvoorbeeld taal en rekenen. Net wat je ligt en aanspreekt. Zo hebben wij op onze school een specialist in hoogbegaafdheid en degene die het Doelab doet is een voormalig timmervrouw. Ik vind dat mooi om te zien, dat je een combinatie van waar je goed in bent toevoegt aan het onderwijs.

"Werken in het onderwijs is zo gevarieerd, geen dag is hetzelfde"

Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Werken in het onderwijs is zo gevarieerd, geen dag is hetzelfde. De reuring van de school, het werken met kinderen, dat is zo leuk! Ik word daar nog steeds heel blij van. Natuurlijk, het vraagt ook veel van je, het werktempo is hoog. Ik hou daarvan, van het dynamische. Dat schakelen deed ik ook al toen ik nog in het familiebedrijf werkte. Het spin in het web zijn ligt mij, geweldig om waar ik goed in ben toe te passen in het onderwijs. Het leukste vind ik het om met het team het onderwijs te verbeteren. Ik ben trots dat we dit jaar een nieuwe methode begrijpend lezen zijn gestart met Blink. Dat doen we heel goed met elkaar.

Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin