Project om de overgang van PO naar VO nog beter te laten verlopen.
Vier ASKO-basisscholen, de Sint Janschool, de Admiraal de Ruyterschool, IKC De Boomgaard en de Bron, en twee Esprit-middelbare scholen, het 4e Gymnasium en het Marcanticollege, hebben een gezamenlijke subsidie aangevraagd om de overgang van PO naar VO nog beter te maken. Na een succesvol voorbereidingsjaar, zal dit schooljaar in samenwerking met het 4e Gymnasium de focus liggen op het begeleiden van (hoog-)begaafde leerlingen in de overgang naar de middelbare school. In het tweede jaar zal ook het Marcanticollege hierbij betrokken worden en zullen we het traject voor alle leerlingen vorm gaan geven.
Het project
In het voorbereidingsjaar, schooljaar 2024-2025, is zorgvuldig onderzocht welke werkwijze haalbaar en succesvol kan zijn. Daarnaast zijn leerkrachten, begaafde leerlingen en hun ouders geïnterviewd om in kaart te brengen welke behoeften deze leerlingen hebben in de voorbereiding op het VO. Er is uiteindelijk gekozen voor een project dat twee keer per schooljaar gedurende vier weken zal plaatsvinden. Elk project zal voorbereid worden door een vakdocent van de middelbare school en een of meerdere leerkrachten uit groep 7 en/of 8 van de school waar het project gegeven zal worden. Doelen van dit project zijn dat leerlingen vast kennismaken met de werkwijze van de middelbare school, dat zij tools aangeboden krijgen om om te gaan met een grotere hoeveelheid en moeilijkere leerstof en dat zij om leren gaan met frustratie die kan komen kijken bij werk wat je niet in een keer snapt. Daarnaast is het doel dat leerkrachten en docenten veel van dit project zullen leren doordat zij kennis en informatie met elkaar delen en daarna beter weten waar leerlingen vandaan komen en waar zij naartoe gaan.
Het projectteam
Om dit mooie traject in goede banen te leiden is een projectteam samengesteld. Deze bestaat uit Erik Jan Koeman, docent op het 4e Gymnasium, Esther Urban, HB-specialist op de Sint Janschool en Cindy Floors, HB-specialist op de Admiraal de Ruyterschool. Zij coördineren alle activiteiten die in het kader van de subsidie ondernomen worden.
De aftrap
Op woensdag 8 oktober kwamen verschillende leerkrachten uit groep 7/8 en docenten van het 4e Gymnasium samen voor de startbijeenkomst. Onder leiding van het projectteam kregen zij uitleg over de voorbereidingen in de aanloop van het project. De aanwezige docenten en leerkrachten werden meegenomen in de zoektocht richting de juiste vorm en de totstandkoming van het project in de huidige vorm en de uitkomsten van de interviews die als basis van het project kunnen dienen. Daarnaast hield Barbara Hent, HB-specialist bij het SWV Amsterdam-Diemen, een inspirerend praatje over de verschillende wetenschappelijke theorieën en achtergronden over hoogbegaafdheid en over belangrijke manieren van leren die in de lessen terug kunnen komen. Als laatste zijn de aanwezigen in kleine projectgroepjes aan de slag gegaan om voor hun eigen school een lesprogramma samen te stellen gebaseerd op wat zij in de bijeenkomst meegekregen hebben.
Samenwerking met ouders
Naast samenwerking tussen PO-leerkrachten en VO-docenten vinden wij de samenwerking met ouders ook heel belangrijk. Voor alle ouders van deelnemende leerlingen wordt een ouderbijeenkomst georganiseerd onder leiding van de DNKRS waarbij centraal zal staan hoe ouders hun begaafde kind het beste kunnen begeleiden in de overstap naar de middelbare school en bij het maken van huiswerk. In het project wordt ook expliciet aandacht besteed aan het maken van huiswerk en hoe leerlingen dit thuis kunnen organiseren en hoe ouders daarbij hulp kunnen bieden.