• In de spotlight
Bevlogen en ambitieus

Sinds het begin van dit schooljaar 2014/2015 (15/9/2014) is Swaan Rutten gestart als directeur van De Achthoek, de grootste ASKO school met ruim 800 leerlingen en een team van 70 medewerkers. De Achthoek is gevestigd in het Oostelijk Havengebied, verdeeld over twee gebouwen. Ik spreek haar op de grootste vestiging, aan de Oostelijke Handelskade, met uitzicht over de stad.

Hoe ben je in het onderwijs terecht gekomen?
Swaan: “Na een niet afgemaakte studie psychologie ben ik geswitcht en de Pabo gaan doen. Ik had twee heel jonge kinderen – de ene was nog een baby, de andere een peuter – en combineerde de opleiding met het jonge moederschap. Dat betekende vooral ‘s avonds en ‘s nachts doorleren. De Pabo heb ik versneld doorlopen, het was niet moeilijk maar wel veel werk. Na mijn eerste aanstelling bij een school van Amos werd ik al snel bouwcoördinator. De directeur van de school waar ik toen werkte, Auke Klapwijk, die mijn mentor was, heeft mij toen de goede richting opgestuurd. Dankzij zijn steun en begeleiding ben ik eerst bij het ABC de adjunctenopleiding gaan volgen en daarna de schoolleidersopleiding van Esan. Auke is heel belangrijk voor mij geweest, ik mis hem nog steeds, hij is helaas een aantal jaar geleden overleden. Daarna heb ik op verschillende scholen van Amos gewerkt, veelal in Amsterdam-Noord, waaronder ook een SBO school. De laatste school, waar ik leiding aan gaf, was de Oranje Nassauschool in Noord, daar hebben we een zware tijd gehad met een KBA* traject, dat we met zeer goede resultaten hebben afgerond.”

Waarom ben je overgestapt?
Swaan: “Het werd tijd voor iets nieuws. Ik was niet actief op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar werd via via getipt over de Achthoek, de grootste school van de ASKO die op zoek was naar een nieuwe directeur.

Waarom koos je voor de Achthoek?
Het leek mij leuk eens op een totaal andere school met een compleet andere populatie te werken. In Amsterdam Noord wilde ik het verschil maken voor mijn leerlingen, zou ik dat ook voor deze kinderen kunnen? In Amsterdam Noord had ik veel te maken met kinderen van ouders die het sociaal-economisch niet gemakkelijk hadden. Op de Achthoek heb ik te maken met kinderen van veelal hoogopgeleide ouders. Ook hier zijn er kinderen die extra zorg nodig hebben.

Je bent overgestapt naar een andere werkgever, wat was je eerste indruk van de ASKO?
Swaan: ”Bij de ASKO heerst een andere sfeer dan bij mijn vorige werkgever (Amos). De sfeer lijkt in eerste instantie wat formeler en zakelijker, maar is uiteindelijk heel erg warm. Omdat de ASKO met regiomanagers werkt, ben ik door mijn regiomanager uitstekend geïntroduceerd, ik kan altijd bij hem terecht met vragen, hij kwam tot mijn verbazing langs om te kijken hoe het ging , geweldig… ik was echt blij verrast op mijn eerste werkdag namens het bestuur een bloemetje aan te treffen met felicitaties. Vooral de persoonlijke benadering vind ik prettig. Ik heb een halve dag kennis gemaakt met de mensen op het bestuursbureau, wie doet er wat, bij wie kan ik terecht, dat vond ik erg prettig. Binnen de ASKO merk ik dat mensen zorg voor elkaar hebben en dat je gezien wordt. Ik viel met mijn neus in de boter toen ik meteen al mijn collega-directeuren leerde kennen tijdens de directie-tweedaagse in oktober 2014, een betere kennismaking had ik mij niet kunnen wensen. Heel leuke mensen, fijne sfeer.”

Hoe ben je op de Achthoek ontvangen?
Swaan: “Ontzettend goed. Er werd afscheid genomen van één van de teamleden, toen werd al snel duidelijk met wat voor team ik te maken had, wat een talent en geweldige mensen, ik heb nog nooit zo gelachen, tot tranen toe. Ik werk hier samen met een MT (team van adjuncten). Mijn rol als schooldirecteur is meer faciliterend en stimulerend. Het team van de Achthoek is geweldig en betrokken, ik sta versteld van het aanwezige talent bij iedereen. Mijn conciërge bijvoorbeeld geeft muziekles, er zitten kunstenaars in mijn team, ze hebben de leerlingen veel te bieden, ook na schooltijd. Ook valt hier de grote betrokkenheid van ouders op, ook van veel vaders, dat was ik niet altijd gewend.”

Wat wil je met De Achthoek, een OGO school, bereiken?
Swaan: “Het OGO**-concept was nieuw voor mij. Ik heb gelukkig een goede OGO-coördinator binnen de Achthoek en bovendien is de Achthoek ook een academische opleidingsschool. Mijn rol als directeur is anders dan op een kleinere school, ik voel mij soms meer een soort ‘bovenschools’ directeur en dat kan een valkuil zijn. Het is mijn taak om te blijven verbinden. Ik werk om de week op elk van de twee locaties en heb geen eigen kamer maar een flexplek, zo blijf ik zichtbaar en benaderbaar. Het ontwikkelingsgericht onderwijs is het hart van de school, we blijven thematisch werken en ik wil de kwaliteit hoog houden. Daarnaast wil ik vasthouden aan de inzet van de talenten van het team en hen zo veel mogelijk faciliteren bij hun taken en plezier laten houden in het werk. Dat is wel zo’n beetje mijn visie op hoe mijn leiderschapsstijl is. Ik wil De Achthoek meenemen in toekomstige ontwikkelingen binnen het onderwijs, bijvoorbeeld op het gebied van ICT, duurzaamheid en handelingsgericht werken. “

Wie is Swaan Rutten?
Wil je Swaan beter leren kennen? Lees hoe zij reageerde op de volgende vragen:


Verliefd, verloofd, getrouwd?
Ik ben getrouwd en heb vrij jong kinderen gekregen, ik heb drie dochters in de leeftijden 10, 16 en 20 jaar.
Favoriete vakantiebestemming?
Iedere plek waar ik cultuur en lekker eten kan combineren met een boek lezen onder een boom in de schaduw. Ik ben veel in Frankrijk geweest, daar is een familiehuis, maar dit jaar gaan we naar de Spaanse Pyreneeën.
Heb je wel eens ergens spijt van?
Nooit. Ik heb eerder spijt van dingen die ik niet gedaan heb dan die ik wel gedaan heb.
Heb je nog speciale wensen voor je toekomst?
Voor mijzelf wens ik dat ik mij kan blijven ontwikkelen en voor mijn kinderen wens ik dat ze mogen worden wie ze zijn.
Heb je hobby’s? Lievelingsboek of mooie film?
Ik lees veel, dus ik heb niet echt een heel specifiek lievelingsboek. Het boek dat ik las als 14-jarige en dat veel indruk op mij heeft gemaakt op de middelbare school is ‘De donkere kamer van Damocles’ van W.F. Hermans. Filmtip: de Oscar genomineerde film Grand Hotel Budapest is een aanrader, prachtig gefotografeerd.



* KBA – Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam
** OGO – Ontwikkelingsgericht Onderwijs



De Achthoek
De school werkt volgens het concept van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Thematisch werken is hiervan de kern. Dit houdt in dat kinderen in bijvoorbeeld projecten aan de slag gaan met thema’s die aansluiten op hun belevingswereld.
De Achthoek straalt uit dat leren leuk is. Daarbij is het belangrijk aandacht te besteden aan vragen die kinderen stellen en gebruik te maken van hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar de wereld om zich heen. Geregeld trekken leerkrachten er dan ook met de kinderen op uit om kennis te maken met de ‘echte’ wereld. Verder is er aandacht voor interactief leren, coöperatieve werkvormen en leerstrategieën. Ook investeert de school veel in de digitale leeromgeving.

Foto's: van boven naar beneden: 1 t/m 3 op De Achthoek, 4 en 5: tijdens de directietweedaagse met collega-directeuren oktober 2014, 6: W.F. Hermans
 

Toon alle afbeeldingen