Een goed begin is het halve werk. Dat geldt voor de start in de groep, waarin de leerkracht het pedagogisch klimaat neerzet en regels en routines inslijpt. Het geldt ook voor de leerkracht zelf. Met dat in gedachten biedt ASKO de startende leerkrachten en zij-instromers een startbijeenkomst aan.

Als leerkracht ben je vaak erg gericht op wat de leerlingen nodig hebben, je wil er voor ze zijn en het beste uit elke leerling halen. Wat we echter ook vaak zien is dat veel leerkrachten het allemaal erg goed willen doen en de neiging hebben om zichzelf weg te cijferen. De workload van een leerkracht is behoorlijk groot en je bent dan ook nooit echt klaar. Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer en ervaar je stress en in toenemende mate werkdruk.

Hoe kun je zorgen dat je grip en overzicht houdt zodat je met plezier kan werken? Bij ASKO geloven we dat investeren in jezelf als basis veel stress later in je werk en/ of studie kan voorkomen.

Vorige week vond de (online) startersbijeenkomst plaats voor startende leerkrachten en zij-instromers. Deze werd verzorgd door Susan Rijpkema (coördinator zij-instroom) en Hester Edzes (adviseur Onderwijs & Ontwikkeling). Er werd gesproken over timemanagement, focus, goed plannen en organiseren, grenzen aangeven, keuzes maken, nee zeggen en zo grip houden op jouw eigen leerproces en op je eigen werkplezier.

Ook werken bij ASKO? Bekijk onze vacatures op www.askoscholen.nl/vacatures.