• In de spotlight
Leerling helpt andere leerlingen met dyslexie op de Lidwinaschool.
Een leerling van de Lidwinaschool heeft de training gedaan van Lexima rondom het tekst-spraak programma Sprint, een hulpmiddel voor leerlingen met dyslexie. Hij is tot ambassadeur van de school benoemd om hiermee andere leerlingen te helpen.

Hij heeft een brief geschreven met behulp van Sprint aan de leerlingen van zijn school:

"Hoi, ik ben Ramses; ik zit in groep 6c; ik weet alles over Sprint. Sprint is een hulpmiddel voor kinderen met dyslexie. Ik kom graag een keer langs voor de kinderen met dyslexie. Heb je een vraag kom dan naar 6C".

Daarna is hij op bezoek geweest bij de groepen 5 tot en met 8, waar deze kinderen zitten. Hij heeft eerst verteld aan alle kinderen van de klassen wat zijn boodschap was. Hij heeft ook verteld hoe moeilijk het is om dyslexie te hebben. "Ik zie een woord, moet het dan eerst lezen en dan pas weet ik wat er staat; andere kinderen weten dat meteen; ik ben soms verdrietig dat ik dyslexie heb; andere kinderen halen een 10 en ik soms een 1";

De volgende stap was dat hij met de dyslectische kinderen uit een groep op de gang achter een computer alles vertelde over Sprint; hij heeft ze een inlogcode gegeven, heeft uitgelegd hoe de instellingen werken, laten zien hoe je kan laten voorlezen en uitgelegd hoe Skippy werkt.
Daarna is hij met elk kind apart gaan zitten achter de computer om een map aan te maken en een stukje tekst te laten schrijven.
Het is nu even een drukke tijd voor Ramses, maar als alle kinderen deze uitleg hebben gekregen wordt het weer rustiger. Hij kan straks op aanvraag hulp bieden.

Op deze manier krijgt Sprint een goede plek op de school, namenlijk bij de kinderen zelf.


Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin