• In de spotlight

Marieke van de Weijer is sinds 2020 directeur op de Jozefschool in Muiden. Als ze vertelt dat ze in het onderwijs werkt hoort ze wel eens: “Heftig joh, dat je dit werkt doet. Ik heb met je te doen.” Waar komen die reacties vandaan? En hoe vindt zij het werken in het onderwijs? Een open gesprek met een uitermate enthousiaste directeur!

In 2020 stond er bij jouw aantreden als directeur van de Jozefschool in Muiden een mooi interview in het Weespernieuws. Fiets je nog steeds dagelijks naar school?
Haha, ja hoor, het is een klein stukje, vier a vijf kilometer. Ik zit redelijk veel achter een beeldscherm en in ons team proberen we toch genoeg aan beweging toe te komen.

Een tijdje geleden stond op jullie Facebookpagina iets over ‘Sporten met Joost’. Jullie sporten als team gezamenlijk?
Het idee kwam van een collega die meer wilde bewegen én we hebben een hele enthousiaste gymleraar die door de hele school meer beweging wil zien. Naast dat we samen bewegen hebben we fietstafels op school, doen we aan bewegend leren én we zijn een mooi nieuw schoolplein rijker waar veel op bewogen kan worden!

Hoe is het om in het onderwijs te werken?
Het onderwijs is leuk! Geen dag is hetzelfde. Het is het mooiste dat je bij kan dragen aan de ontwikkeling van een kind. Dat een kind dat eerst iets niet begreep of niet lekker in zijn of haar vel zat door jouw handelen vooruitgaat. Dat is waar je het voor doet. Als je kinderen uiteindelijk naar het voortgezet onderwijs ziet gaan, dat maakt je trots! Dan voel je echt dat we er met elkaar voor hebben gezorgd dat het kind klaar is om deze stap te maken. Supermooi.

Waarom koos je voor het onderwijs?
Ik wist van jongs af aan dat ik in het onderwijs wilde werken. Ik speelde als kind al schooltje met mijn vriendinnen vind kinderen iets leren en hen voorbereiden op hun toekomst geweldig. Het mooie is dat geen dag hetzelfde is en dat je je blijft ontwikkelen, je staat nooit stil.

Hoe is de sfeer in het team van de Jozefschool?
We hebben een leuk en warm team van 25 teamleden en sinds ik er werk zijn er 13 nieuwe mensen aangenomen . Nieuwe teamleden brengen nieuwe energie en nieuwe ideeën, en de mensen die hier al langer werken nemen de nieuwe mensen mee in de manier van werken en tradities die bij deze school horen. Tijdens corona kon er niets. Maar inmiddels hebben we weer de Paasmusical gespeeld, waarin leerlingen uit verschillende groepen een rol hadden. Zo’n fantastisch traditioneel Paasspel wordt door hen die hier al langer werken levend gehouden. De sfeer in ons team is zo dat nieuwe mensen zich altijd meteen thuis voelen op de Jozefschool. We zijn een opleidingsschool. . Iedereen is op zijn eigen manier in ontwikkeling en samen helpen we elkaar dat stapje verder te komen.

Waar liggen jouw uitdagingen de komende tijd?
Dat zijn er heel veel, zoals het nieuwe schoolplan, vastleggen waar onze focus de komende 4 jaar op komt te liggen. We zijn ook bezig met digitale geletterdheid beter op de kaart te zetten. En we zijn bezig met burgerschapsontwikkeling. We zijn een Hart van Onderwijsschool, wij proberen burgerschapsvorming te verbinden aan Hart van Onderwijs. Dat doen we al, maar we willen ons er nog meer van bewust zijn, voldoen aan het hele pakket van doelen die onder burgerschapsvorming vallen.

ASKO-breed is er veel aandacht voor ambitie en talentontwikkeling. Hoe kijk jij daarnaar?
In ons team proberen we leerkrachten met plezier te laten werken. We kijken welke kwaliteiten, passies en talenten iemand heeft binnen het team en de school. Wat geeft iemand plezier in het werk? Daar maken we ruimte voor. Ik hoop dat er financiële ruimte blijft voor zulke initiatieven. Het is namelijk heerlijk om echt te doen waar je blij van wordt! En zo zorg je dat mensen behouden kunnen blijven. Door goed te kijken naar waar ze warm van worden .
Ik vind het dus een goede ontwikkeling om nog meer aan te sluiten bij wat iemand leuk vindt, waar iemand blij van wordt, wat iemand wil en wat iemand goed kan. Vooral omdat leerlingen van een leraar die met passie uitlegt veel sneller kennis oppikken. Ze leren er sneller van.

Wat krijg je voor reacties als je vertelt dat je in het onderwijs werkt?
Je krijgt snel te horen: “Heftig joh, dat je dit werkt doet. Ik heb met je te doen.” Dan doelt men op het lerarentekort en op de vele ziekmeldingen waar niet altijd een oplossing voor is. Ik weerleg het als ik vertel hoe mijn dag eruitziet, hoe afwisselend mijn vak is. Dan zie ik ze kijken van “Oh wat leuk en interessant!” Als directeur is mijn werk zo divers. Ik spreek heel veel verschillende mensen. Het ene moment houd ik me bezig met het inrichten van een schoolplein, daarna een oudergesprek, dan ga ik het gesprek aan met een externe aanbieder die digitale geletterdheid ontwikkelt, om vervolgens resultaten te analyseren.

Elk uur is anders in mijn agenda. Ik vind ad hoc werken geweldig. Het onderwijs is geen 9-5, het verveelt geen seconde en dat maakt het uitdagend en leuk. Het werk geeft veel voldoening omdat je voelt dat je echt van betekenis bent en bijdraagt aan een stukje toekomst. Er zouden meer mensen moeten solliciteren.

Kennismaken met de Jozefschool Muiden

Fotografie: Bob Awick

Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin