Op basisschool ’t Koggeschip vond deze week het jaarlijkse overleg plaats tussen intern begeleiders en schooldirecteuren. Het doel van deze bijeenkomst is om gezamenlijk behaalde resultaten te evalueren, er worden ervaringen en inzichten uitgewisseld, met als doel het stimuleren van de brede ontwikkeling van leerlingen. Kirsten Berkhout, adviseur Passend onderwijs, blikt terug op een inspirerende ochtend.
De ochtend begon met een presentatie over de resultaten van de doorstroomtoets en de bijbehorende trends. Vervolgens werd de groep opgesplitst in tweeën.
Inclusief gedrag: diversiteit, kruispuntdenken, inclusieve pedagogiek
De eerste groep kreeg een inspirerende presentatie van Sofie Sergeant en Karlieneke Speijers over inclusief gedrag. Sofie had eerder gesproken op een bijeenkomst van het kennisnetwerk van IB'ers, en de IB'ers hadden om een vervolg gevraagd, zodat ook directeuren geïnformeerd en geïnspireerd raken. Thema’s als diversiteit, kruispuntdenken en inclusieve pedagogiek kwamen aan bod. Er werd ingezoomd op hoe taal van invloed is en hoe we inclusief onderwijs kunnen vormgeven voor álle leerlingen. De inhoud sluit aan bij het boek ‘Inclusief gedrag’, dat concrete handvatten biedt om samen stappen te zetten richting inclusiever onderwijs.
Iedere ASKO-school zal een exemplaar van dit boek ontvangen.
In gesprek over actuele onderwijsthema’s
De tweede groep ging in kleinere kring in gesprek over actuele thema’s zoals zij-instromers, extra ondersteuning en zicht op ontwikkeling, educatief partnerschap en het ondersteuningsaanbod. Er werden waardevolle gesprekken gevoerd en veel kennis en ervaringen gedeeld.
Na de pauze zijn de groepen gewisseld. Het was mooi om zoveel betrokkenheid en inspiratie te zien!