ASKO Workshops 2014

  • Gemaakt op: 19-11-2014 14:30
  • |
  • Gewijzigd op:  
  • |
  • Geplaatst door: Alex Kossenberg
  • |
  • Auteur: Melanie Geensen
  • |
  • Fotograaf: ASKO

​​​​​Op woensdag 5 november vonden de jaarlijkse ASKO-workshops plaats op basisschool De Willibord. Het was een bijzondere middag waar leerkrachten en andere experts hun kennis delen met leerkrachten, intern begeleiders, directeuren en studenten.

ASKO-talks
Jacqueline Nieuwenhuizen, de bovenschools coördinator Opleiden in de school, opende als de middag en gaf het woord aan 4 mensen die vanuit hun eigen expertise een ‘ASKO-talk*’ hielden.

Diane Middelkoop (voorzitter College van Bestuur ASKO) beet het spits af en nam het publiek mee in de ASKO koers voor de komende jaren en benoemde enkele thema’s waarover ze graag met ASKO-medewerkers in gesprek zou willen gaan, zoals de brede vorming van kinderen en het samen leren.

Anne Bertrand (student UpvA) hield een uitbundig betoog over haar Bachelor onderzoek over het functioneren van de leerlingenraad. Haar onderzoeksverslag is hier te vinden op de website van de ASKO.

Marco Snoek (lector leren en innovatie) hield een ASKO-talk over de leraar als sleutelfiguur in processen van verandering en ontwikkeling. Hoe zorg je ervoor dat je het leren van de leraar voldoende ondersteunt en stimuleert?

Tot slot hield Cobie Witting (adjunct-directeur Admiraal de Ruyterschool) een enthousiast pleidooi over het doen van onderzoek op de werkvloer. De opmerking dat een school met meer 60-plussers meer werkplezier ervaart zorgde voor veel hilariteit in de zaal.

Workshops
Na de ASKO-talks waren er twee workshoprondes die druk bezocht werden.
Het aanbod was zeer divers en werd verzorgd door leerkrachten van verschillende ASKO-scholen en experts van onder andere de HvA en de UvA.

Men kon workshops volgen over het inzetten van Mindmappen tijdens spelling op De Achthoek tot het krijgen van meer inzicht in de motorische ontwikkeling van kleuters door Marie-Thérèse Dijxhoorn. De deelnemers moesten zelf aan de slag met de denksleutels die worden ingezet op De Willibrord of dachten actief na over wat wel en niet werkt in onderwijs volgens John Hattie met De Bekemaschool. Ook was er aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het pedagogisch klimaat met het programma ‘Safe in de klas’ op de St. Jan en de vier Hartkwaliteiten vanuit het Boeddhisme op de Jozefscholen in Muiden en Weesp.
Marco Snoek gaf in zijn workshop een verdere verdieping over het lerende beroep van leerkrachten.
De Archipel verzorgde samen met de HvA een workshop over de invloed van Engels leren op de ontwikkeling van het Nederlands bij NT-2 kinderen (kinderen waarvan het Nederlands de tweede taal is). De Willibrord gaf een vervolg op de succesvolle workshop van vorig jaar over een andere aanpak van spelling. Grote belangstelling was er voor de workshops over de 3D printer van De Willibrord en een uitleg over DNA-profielen van de Uva en het Nfi, vooral onder heren.
Een middag vol inspiratie en kennisdeling. Voor meer informatie over Oplis (opleiden in de school): zie de Oplis-website.

* ASKO-talk, afgeleid van de bekende TED-talks.

 

​Op woensdag 5 november vonden de jaarlijkse ASKO-workshops plaats op basisschool De Willibord.

Foto's

Video's

​​

​​​​