Studiedag vakleerkrachten bewegingsonderwijs ASKO

  • Gemaakt op: 17-4-2015 11:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Nancy Optenkamp
  • |
  • Auteur: Daam v. Geest en Ruud Keizer i.s.m. N. Optenkamp
  • |
  • Fotograaf: Daam van Geest

Op dinsdag 14 april hebben alle vakleerkrachten bewegingsonderwijs van de ASKO hun jaarlijkse studiedag gehouden op de Mijlpaal.

Het was een zeer geslaagde dag. Met een groep van 26 gymleraren zijn nieuwe ideeën uitgewisseld en opgesteld voor een nieuw vakwerkplan bewegingsonderwijs. Na veel goede gesprekken is een eerste opzet gemaakt, die in een kleinere werkgroep verder zal worden uitgewerkt.

Weerbaarheid
Naast het opstellen van een vakwerkplan, hebben zij uiteraard ook een aantal praktische spellen met elkaar gedaan en ideeën uitgewisseld voor nieuwe sportactiviteiten (heerlijk om weer even kind te zijn). Een flink aantal van de vakleerkrachten heeft een praktijkgedeelte verzorgd, waaronder ook Rutger Visser van de Boomgaard. Hij deed een interessant onderdeel over weerbaarheid.
Hij liet de leerkrachten oefeningen doen in het nemen van persoonlijke ruimte, zoals Chinees boksen en het lopen naar een gespreksafstand. Oefeningen in het grenzen stellen, zoals anderen laten stoppen.
Oefeningen om groepsdruk te ervaren en het onderwerp ‘’aanspreken”; elkaars naam op verschillende manieren uitspreken had al een enorm effect.

Pittige groepen: wat te doen?
In de middag stond o.a. het observeren van een groepsdynamica op het programma: Hoe ga je om met een ‘pittige’ groep. Een groep waarvan verschillende leerkrachten die ervoor staan zeggen: ‘’Dan kun je aan de bak” of ‘’Dat is me een stel”. Na een korte theorie door 2 gastdocenten is een gymles geobserveerd van een groep 5. Uit deze observatie kwamen zeer bruikbare tips uit naar voren. Zoals: probeer erachter te komen wie de normdrager is van de groep, want elke groep heeft een normdrager of.. ga een keer op een rustig moment een gesprek aan met de normdrager. Wanneer je het gedrag van de normdrager bij kunt stellen, heeft dat heel veel invloed op de rest van de groep.

Evaluatie
Voor onze vakleerkrachten is het dé gelegenheid elkaar te ontmoeten en kennis uit te wisselen.
De evaluatie van de studiedag leverde dan ook waardevolle reacties op:

“Leuk om uit andere gezichtspunten het bewegingsonderwijs te bekijken”
“Een studiedag voor vakdocenten mag wat mij betreft vaker per jaar voorkomen”
“Roel en Ivo, hoe ga je om met moeilijke groepen, was heel interessant, vooral de voorbeeldles aan de klas met kinderen”
“Deze onderwerpen waren functioneel voor alle vakleerkrachten”
15x ‘’Goede balans/afwisseling theorie en praktijk”’
“Duidelijk, effectief” “Zinvolle theorie”’
“Supergezellig en leerzaam”
“Ik vond de inbreng van collega’s onderling erg goed. Hier is nog meer uit te halen.”
“Vakwerkplan nu doorzetten”
‘’Veel ideeën, nieuwe spellen van verschillende lesgevers”
“Leerteam oprichten”

Nieuwe plannen en veel geleerd

Foto's

Video's

Meer informatie