Inzet van Snappet

  • Gemaakt op: 19-1-2018 00:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Alex Kossenberg
  • |
  • Auteur: Sander Bloedjes, Bea Wissingh, Elise Luiten
  • |
  • Fotograaf:  
Elise Luiten, proeftuinleider Snappet deelt in dit stuk haar ervaringen.

Met heel veel plezier begeleid ik nu anderhalf jaar de Snappet proeftuin binnen ASKO. Hierin zie ik mooie dingen gebeuren: alle scholen zijn enorm in beweging en er wordt kritisch naar Snappet gekeken. 
‘Wat willen we als school bereiken en hoe kunnen we Snappet hierbij inzetten?’ Dat is een vraag waar ik het met leerkrachten geregeld over heb. Dit uit zich veelal in passende schoolafspraken en een doorgaande lijn die zowel leerlingen als leerkrachten houvast en structuur biedt. 

Ga je vooraf toetsen, toets je überhaupt nog en - als je toetst - wat doe je met deze toetsresultaten? Hoe ziet je groepsplan er uit wanneer je met de data van Snappet dagelijks inzicht hebt in de ontwikkeling van leerlingen op specifiek doelniveau? Wat doe je met de streefniveaus binnen Snappet en wat zijn de gevolgen als je deze aanpast? 

Over dit laatste krijg ik regelmatig vragen vanuit scholen, vandaar dat ik Bea en Sander van de Rosaschool heb gevraagd om hun ervaringen in dit blog te delen. Bea en Sander hebben namelijk al veel ervaring opgedaan met het aanpassen van deze streefniveaus binnen hun groepen. En weet je wat zo leuk is? Ze zien een prachtig resultaat, want de leerlingen groeien stuk voor stuk door deze interventie.

Benieuwd hoe ze dit aanpakken? Lees hier verder...


Het aanpassen van de streefniveaus
Met een hamer bouw je geen huizen. Het is altijd de hand die de hamer inzet om er hopelijk iets moois mee te maken. Zo zijn wij het afgelopen jaar ook naar Snappet gaan kijken. Een tool die enorm veel werk uit handen kan nemen. Wanneer Snappet op de juiste manier wordt ingezet, kunnen  kinderen zeer snel vooruitgang boeken. 

Door regelmatig onderling informatie uit te wisselen over de manier waarop we met Snappet bezig zijn, kunnen we het optimale uit de mogelijkheden halen. Door trial en error kom je tot verrassende ontdekkingen. Zo hebben wij ontdekt dat het zeer zinvol is om het streefniveau van de kinderen regelmatig aan te passen en niet te wachten op een automatische aanpassing vanuit Snappet. Wij proberen wekelijks de resultaten aan kinderen te laten zien en eventueel aan te passen. 

Wanneer je ziet dat kinderen groeien, is het heel goed om te kijken wat het streefniveau aangeeft. Wij zorgen dat het verschil tussen het daadwerkelijke percentage en het streefniveau minimaal 20% is. Hierdoor haalt het kind minder snel alle sterren bij het maken van de werkpakketten. Zo oefent het kind langer met één doel. Dit heeft als positief gevolg dat ze sneller groeien naar een hoger niveau. Uiteraard worden de leerlingen hierbij betrokken. De leraar bespreekt samen met de leerling de groeigrafiek en past in samenspraak het streefniveau aan. 
Hoewel we het streefniveau liever niet naar beneden aanpassen, komt het soms ook wel eens voor.

Voorbeeld 1
M. zit in groep 7 en laat zien dat ze door het oefenen thuis al boven haar streefniveau zit. Door het regelmatig aan te passen, werkt ze weer met oefeningen die haar voldoende uitdaging bieden.

sw-1.jpg

sw-2.jpg

Voorbeeld 2
In de 1ste grafiek valt af te lezen waar L. dit jaar gestart is. Op de 2de afbeelding zien we de groei na aanpassing van het streefniveau en gesprekken met de leerling.

sw-3.jpg

 sw-4.jpg

Voorbeeld 3
In deze grafieken valt duidelijk te zien dat het stimuleren van kinderen heel veel effect heeft. Deze leerling heeft heel lang op een gemiddeld niveau gewerkt terwijl er duidelijk veel meer inzit. 

sw-5.jpg
sw-6.jpg
 



Wat doe je met de streefniveaus binnen Snappet en wat zijn de gevolgen als je deze aanpast? 

Foto's

Video's

Meer informatie